עו״ד גיא שנער, מומחה בעבירות צווארון לבן ויו״ר ועדת הסגרות ופשיעה בינלאומית בלשכת עורכי הדין, שוחח היום (שני) עם מעריב והסביר את הודעתה של ועדת הצוללות בראשות הנשיא בדימוס אשר גרוניס שפרסמה אזהרות לראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המל"ל וראש המוסד לשעבר יוסי כהן ושר הביטחון לשעבר משה יעלון.

"אמירתו מנוגדת לקבינט המלחמה": אדלשטיין מהליכוד בביקורת על נתניהו
בהליך מזורז: הכנסת תקדם את החוק להכבדת נטל המילואים

מה בעצם קרה?
"ועדת החקירה הממלכתית לעניין הצוללות, בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס, הפרופ' אשר גרוניס, שלחה אזהרות לפי סעיף 15 לחוק ועדות חקירה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לראש המוסד לשעבר יוסי כהן (בעת ששימש כראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי), ולשר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון".

מה מחייב החוק לעניין צוות ההגנה?
"סעיף 15 לחוק ועדות חקירה ממצה את זכות הטיעון והייצוג, אשר נתונה למי שעלול להיפגע מתוצאות החקירה, או אף מן החקירה עצמה". 

מה כוללת ההודעה?
"ההודעה אותה קיבלו המוזהרים מבהירה מה היקף הפגיעה הצפוי, ומפרטת את המעשים או המחדלים אשר הועדה סבורה שאותם מוזהרים נמצאו אחראים להם. האזהרה מקנה את זכות הטיעון בפני הועדה והיא ניתנת לאחר שנשמעו עדויות רבות בפני הועדה, כלומר, לאור אותן עדויות, התרשמה הועדה כי נתניהו, כהן ויעלון עלולים להיפגע מתוצאות החקירה באופן אישי".

גרוניס ונתניהו ב2012 (צילום: אורי לנץ, פלאש 90)
גרוניס ונתניהו ב2012 (צילום: אורי לנץ, פלאש 90)

מה הטענות כלפי נתניהו?
"נתניהו מוזהר כי הוא עלול להיפגע אם הוועדה תגיע למסקנה כי בתפקידו כראש הממשלה בין השנים 2016-2009, קיבל החלטות שלהן השלכות משמעותיות על ביטחון המדינה ובניין הכוח של צה"ל, ללא תהליך סדור של קבלת החלטות, הגיע לסיכומים עם גרמניה בשורה של סוגיות מדיניות, ביטחוניות וכלכליות ללא תיעוד ותוך עקיפת הממשלה, והפך את המל"ל לגוף ביצוע של ראש הממשלה, שפעל במקביל ובסתירה למשרד הביטחון בתחומי האחריות והמומחיות של משרד הביטחון". 

עו"ד שנער הוסיף, "עוד כוללת האזהרה המפורטת לנתניהו, כי הוביל לרכש צוללת שישית על יסוד הנחות בלתי מבוססות, בניגוד לצרכים אותם קבעה הממשלה, ניסיון לקידום רכש ספינות סער 6 נגד צוללות מגרמניה, ללא מעורבות מערכת הביטחון (מהלך שנבלם בהמשך), והסכמת נתניהו למכירת צוללות מגרמניה למצרים, החלטה בשאלה מדינית – ביטחונית רגישה תוך הדרת הגורמים הביטחוניים הרלוונטיים".