לקראת פתיחת הוועידה התשיעית לאנרגיה וכלכלה, אותה יפתח היום (שלישי) שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן (הליכוד), ראיינו אותו למספר שאלות. הוא סיפר ל"מעריב" על ההיערכות להסלמה בצפון ועל פתיחת שוק החשמל לתחרות.

לאחרונה דובר על אפשרות של תרחיש עלטה בעקבות התרחבות המלחמה לצפון. האם אזרחי ישראל צריכים לחשוש?
"מדינת ישראל לא תהיה בעלטה. אנו פועלים להבטיח הגנה מלאה על מתקני האנרגיה האסטרטגיים של מדינת ישראל, אך יחד עם זאת, אנו נערכים לכל תרחיש. בחודשים האחרונים הגדלנו את המלאי ורכשנו ציוד רב על מנת שיהיו לנו גיבויים. למדינת ישראל יש יכולת לייצר חשמל ממגוון גדול של מקורות - יש לנו אסדות גז, יש לנו מאגרים של סולר, יש לנו מאגרים עצומים של פחם, ואנו מייצרים חשמל גם מאנרגיה מתחדשת", אמר השר. 

הדרך לגיהינום: סרטון החטיפה של הרש גולדברג-פולין, אור לוי ואליה כהן  
הפרד ומשול: המלחמה בצפון תתמקד בבטן הרכה של חיזבאללה   

השר אלי כהן (צילום: אבשלום ששוני)
השר אלי כהן (צילום: אבשלום ששוני)

"חשוב להדגיש שמאגרי מקורות האנרגיה שלנו מפוזרים במקומות חסויים ומוגנים. ישנן עוד פעולות רבות שעשינו כדי להבטיח אספקת אנרגיה סדירה, אותן לא ניתן לפרט. הסיכוי לתרחיש של הפסקת חשמל לימים ארוכים הוא נמוך מאוד. בנוסף, חשוב לי להבהיר: אם בישראל תהיה הפסקת חשמל של שעות, בלבנון תהיה הפסקת חשמל של חודשים", הוסיף. 

הודעת על אישורים להרחבת החיפושים של גז טבעי במים הכלכליים של ישראל. מה החשיבות של צעד זה?
"למקורות האנרגיה של ישראל יש חשיבות כלכלית ומדינית רבה, ולכן דווקא בימים אלה עלינו לפעול להגדלת תפוקת הגז הטבעי, יחד עם הגדלת היצוא למדינות האזור ולאירופה. הרצון של מדינות אירופה לגוון את מקורות האנרגיה בעקבות המלחמה באוקראינה מייצר חלון הזדמנויות ליצוא גז, שיחזק את מעמדנו הכלכלי והמדיני. מאגרי גז נוספים יהוו נכס אסטרטגי משמעותי, יגדילו את הכנסות המדינה, ויורידו את יוקר המחיה לטובת כל אזרחי ישראל".

היום אושרה בוועדת הכלכלה הרפורמה בייבוא מוצרי החשמל. כיצד היא תשפיע על המחירים?
"הרפורמה הזאת תאפשר לייבא לארץ כל מוצר חשמלי שמשווק באירופה. זה יחסוך בירוקרטיה מיותרת ויקרה, יגדיל את מגוון המוצרים ויוריד את המחיר. אין שום סיבה שמקרר שמשווק בפריז או בברלין לא יוכל לשווק גם בישראל. בכל תפקידיי שמתי לנגד עיניי את פתיחת השווקים".

בעוד כחודש ייפתח שוק החשמל לתחרות, מה זה בדיוק אומר?
"זו הרפורמה החשובה ביותר במשק הישראלי לאחר רפורמת הסלולר. אנחנו שוברים את מונופול חברת החשמל, והחל מה-25.6, כל צרכן יוכל לבחור מאיזה ספק הוא רוכש את החשמל וליהנות מהנחה של 5%-20% מתעריף החשמל בכל שנה. המהלך יכול לחסוך לכל משק בית מאות ואף אלפי שקלים בשנה בהתאם להצעות המספקים, לאופי השימוש ולשעות צריכת החשמל", אמר השר.

"חשוב לציין שהשירות שתקבלו הוא אותו שירות, ורק המחיר הוא יותר זול. אם יהיו לכם תקלות אתם עדיין פונים לחברת החשמל. החשמל הוא מוצר צריכה בסיסי בכל בית בישראל, והמהפכה הזו היא היסטורית", הוסיף.