אמש (שני) שלחה ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות מכתבי אזהרה לשורת בכירים בזירה הציבורית, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן ושר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, כשעל הפרק מוצגים כשלים בכל הנוגע לנושא. עו"ד דובי ויסגלס, מומחה בנושא ועדות חקירה, אשר שימש בעברו כראש לשכתו של ראש הממשלה אריאל שרון וגם כיועצו של נתניהו לתקופה קצרה, שוחח הבוקר עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM והסביר את המשמעות של אותם המכתבים.

"גם כשזה פחות נוח": יעלון מגיב לאזהרה של ועדת הצוללות

"הלשון היא החמורה ביותר שניתן להעלות על הדעת. בוועדה יושב הרכב מאוד ממלכתי, מאוד מתון, מאוד מאוזן, מאוד מצוי בסדרי העבודה של הממלכה. ואם הרכב כזה נוקט במונחים כל כך קשים, אז הממצאים שנאספו על ידם הם מרמת החומרה הגבוהה ביותר שניתן להעלות על הדעת", אמר עו"ד ויסגלס בפתיחת דבריו.

הוא המשיך: "זה מכתב אזהרה שנשלח על פי דרישת החוק לאנשים העלולים להיפגע ממסקנות הוועדה. הדו"ח הסופי לכשייחתם, יונח על שולחן הממשלה כהמלצה (אם כי קיימת המלצה של היוהמ"ש מימים ימימה שההמלצה מחייבת). אם אותה המלצה תכלול המלצות למסקנות אישיות כנגד ראש הממשלה ומוזהרים אחרים, בהנחה שאותם ממצאים יתאמתו, הממשלה תהיה מחויבת לאמץ את ההמלצות.

"ב-1982 ועדת קהן הביאה להתפטרותו של שר הביטחון דאז, אריאל שרון. זה מצב היפותטי, ואנחנו לא ידעים מה השלב הבא של דיוני הוועדה, ומה השלב הזה יביא", הזכיר המומחה לוועדות חקירה. "אני מניח שכל אחד מאלה שעוקבים אחרי המתרחש יוכל לגבש לעצמו דעה על ממצאי הדו"ח".

לגבי מה יקרה בימים הקרובים, עו"ד ויסגלס אמר: "טרם הוגש הדו"ח הסופי. עיקר העבודה נעשתה, כרגע ניתנה למוזהרים ארכה של שלושים יום, הפרקליטים שלהם יפנו לוועדה, יאמרו למי מהעדים הם רוצים לקרוא שוב, או יגישו לוועדה רשימה של עדים חדשים".

"אני מעריך שאנחנו מדברים על עוד חודשים ספורים, ולא מעבר לכך. הוועדה תסיים את העבודה להערכתי בסוף השנה האזרחית, או בתחילת השנה הבאה. אם תומלצנה נקיטת אמצעים אישיים כמו הדחה, זה יקשה על הממשלה להתעלם מכך ואם תתעלם, אז בית הדין הגבוה לצדק יכול לכפות על הממשלה את קיום המלצות הדו"ח", סיכם המומחה.