משבר חוק הגיוס: לאחר פסק הדין של בג"ץ, היועמ"שית גלי בהרב מיארה הודיעה הערב (שלישי) ליועצים המשפטיים של משרדי הביטחון, האוצר והחינוך כי חובה לפעול כבר עכשיו לגיוס מינימלי של 3,000 חרדים נוספים.

"על מערכת הביטחון לפעול באופן מיידי לביצוע פסק הדין לגיוסם של תלמידי הישיבות  החייבים בשירות צבאי, בהתאם לצרכי הצבא וליכולותיו", קבעה, "במסגרת זו, מערכת הביטחון התחייבה לפעול כבר עתה לגייס 3,000 תלמידי ישיבות בשנת הגיוס הנוכחית, וזאת בנוסף למספר  המתגייסים הממוצע בשנים האחרונות".

עוד הוסיפה, "מדובר במספר ראשוני לגיוס מיידי, שאינו משקף באופן מלא את צרכי הצבא הנוכחיים ואת קידום השוויון בנטל, ועל מערכת הביטחון לפעול להצגת תכנית גיוס הכוללת הגדלה של מספר זה. בנוסף, יש להימנע מכל פעולה להעברת כספים, באופן ישיר או עקיף, שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפת פסיקתו האמורה של בית המשפט".

מוקדם יותר היום, שופטי בג"ץ קיבלו פה אחד את פסק הדין בעתירה נגד אי גיוס חרדים בפועל והמשך מימון הישיבות, עת שפקע החוק שמסדיר את דחיית גיוסם. כזכור, דיון ארוך וסוער בעתירות בעניין זה נערך בתחילת החודש, בהרכב של תשעה שופטים. 

שלוש סוגיות עיקריות עלו בדיון: החלטת הממשלה שלא לגייס חרדים למרות שהחוק המכשיר את ההשתמטות פקע, התמיכות המועברות לישיבות חרדיות גם בעבור משתמטים וסוגיית הייצוג של הממשלה בבג"ץ. נקודה שראוי לציין היא שהחלטת הממשלה שלא לגייס חרדים פקעה, ולא חודשה על ידי הממשלה.

בית המשפט העליון הוסיף וקבע, כי פועל יוצא של המסקנה כי לא קיימת מסגרת נורמטיבית לפטור מגיוס עבור תלמידי הישיבות, הוא כי לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות גבוהות ולכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה כדין.