במכתב ששיגר אתמול המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, לייעוץ המשפטי של משרדי הביטחון, האוצר והחינוך, הוא נותן הנחיה "להימנע מכל פעולה להעברת כספים, באופן ישיר או עקיף, שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, או שיש בה משום עקיפת פסיקתו האמורה של בית המשפט. פסיקה זו משליכה אף על תמיכות ואפיקי מימון אחרים המיועדים לתלמידי מוסדות תורניים החייבים בשירות צבאי".

בכירים חרדים מתייחסים למשפט האחרון שהמכתב וחוששים שהצעד הבא יהיה שלילת תמיכות וסבסודים נוספים, לצד המימון עבור בני הישיבות הלא מתגייסים שכבר נעצר בצו הביניים.

קריאה יוצאת דופן מישראל לקונגרס האמריקאי: "אל תאפשרו לנתניהו לנאום"
לאחר התדרוכים נגד אדשלטיין - בסביבת יו"ר ועדת חוץ וביטחון שולחים מסר ברור

"הייעוץ המשפטי לקח מאה צעדים קדימה בפרשנות שהוא נתן לפסיקת בג"ץ. עורכי דין של המפלגות החרדיות מתכוונים להיאבק בכלים המשפטיות נגד שלילת תקציבים מסיבית", אומר גורם במפלגות החרדיות. גורמים בממשלה משדרים פסימיות באשר לסיכויי ההצלחה של כל מהלך משפטי שמטרתו היא להציל דבר מה מהתמיכות הכלכליות, בניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי לממשלה.

"לפי השיטה הקיימת, כשהמשנה ליועמ"שית משגר הנחיות למשרדי הממשלה לעצור את הכספים, גם אם נעתור לבג"ץ, היועמ"שית בהחלט תגבה את עמדת המשנה שלה. במצב הזה אין טעם ללכת לבחירות. הבעיה היא לא בממשלה ולא בקואליציה, הבעיה היא בשיטה הקיימת, בזה שאין לנו באמת כלים לשנות בצורה משמעותית את עמדת היועמ"ש", כך גורם בכיר בממשלה.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאור הגזירות הכלכליות במפלגות החרדיות שוקלים את צעדיהם האפשריים. לטענת גורמים חרדים: "על הפרק - הפגנות מחאה המוניות ואף האפשרות של פרישה מהממשלה ומהקואליציה, אך כל זה לא יקרה מיד, אלא בהמשך, אם נגיע למצב של אין ברירה ובהיעדר אופציות אחרות".

בכיר במפלגות החרדיות מבהיר: "אם הקואליציה תצליח להעביר חוק גיוס במתכונת הנוכחית או קרובה לנוכחית, עם יעדי גיוס לא יותר מ-3000, מבחינת ההנהגה הרבנית זה יהיה חוק רע שמבקש לגייס את בני הישיבות, אך זה עדיין לא יהיה חוק שמחריב את עולם התורה. המשמעות היא: החרדים ימתחו ביקורת, אך לא יפילו את הממשלה. לעומת זאת, אם יעבור חוק שמשמעותו גיוס נרחב של בני הישיבות, מבחינת ההנהגה הרבנית זה יהיה חורבן עולם התורה והממשלה תיכנס להגדרה של "ממשלת שמד". במקרה זה ברור שלא נהיה חלק מהממשלה ומהקואליציה".