בג"ץ קבע אתמול פה אחד כי המדינה מחויבת לגייס את תלמידי הישיבות לצבא. זאת, בהיעדר "מסגרת חוקית" שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי. ד"ר חיים שיין, פרשן משפטי ומרצה בכיר במכללת שערי מדע ומשפט, שוחח היום (רביעי) עם גדי נס ברדיו 104.5FM על פסיקת בג"ץ ותקף את מערכת המשפט הישראלית: "יש בה ריקבון מתקדם".

בפתח השיחה נשאל ד"ר שיין האם לדעתו ישנה "איפה ואיפה" במערכת המשפט הישראלית, והשיב: "יש מושג שנקרא 'אכיפה בררנית', כלפי הימין יש גישה מחמירה וכלפי השמאל יש גישה מקלה".

"מעיד על מצבה": שרה נתניהו תחת מתקפה חריפה
לאחר האיום של נסראללה על קפריסין - עכשיו נחשף מה קרה מאחורי הקלעים

על האנשים שעומדים מאחורי הקריאות אמר ד"ר שיין כי "לא יעשו להם שום דבר. אותם אנשים שמדברים בצורה שהם מדברים משוכנעים שיש להם חסינות ולכן הם יכולים להגיד מה שהם רוצים. במדינה מתוקנת הם היו כבר מוזמנים לחדרי החקירות ויכול להיות שכבר היו מועמדים לדין על הסתה לרצח".

"כאשר קוראים לראש הממשלה 'צורר' הקונוטציה בציבור היא של אייכמן והיטלר. אני מאוד חושש שיש אנשים שיבינו את הדברים האלה כפשוטם ויעשו מעשים מסוכנים מאוד", הזהיר.

בהמשך הצטרף אל השיחה שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי שטען שהוא חושש לחייו של ראש הממשלה. "זה הרבה מעבר לחייו של ראש הממשלה, זה יכול להוביל למלחמת אחים שתחסל את מדינת ישראל", אמר והוסיף: "אם הדברים האלה לא ייפסקו מיד, אם היועצת המשפטית לממשלה לא תתחיל למלא את תפקידה, ולא להיות נציגה פוליטית של מפלגות האופוזיציה, תהיה סכנה קיומית למדינת ישראל".

עמיחי שיקלי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
עמיחי שיקלי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בהמשך השיחה נשאל האם הופתע מפסיקת בג"ץ בנושא גיוס חרדים לצה"ל. "לא", השיב. "הנושא מלווה את מדינת ישראל מזה 76 שנים, הוא נמצא בבג"ץ מזה 54 שנים. אם שופטי בג"ץ חושבים שעל ידי החלטות משפטיות אפשר יהיה לפתור את סוגיית גיוס החרדים הם חיים ב'לה-לה-לנד'".

לדבריו, "אם לא תהיה הידברות, אם לא יהיה ניסיון למצוא את הדרכים שבהן החרדים יוכלו לשרת בצה"ל - הדבר הזה לא יקרה. ברור לגמרי שהחרדים שאין 'תורתם אומנותם' במובן המלא ביותר חייבים להתגייס. יש לי הרגשה מובהקת שמה שקורה היום יצר את הפלטפורמה לגייס את החרדים".

מחאת חרדים נגד חוק הגיוס (צילום: דוברות המשטרה)

בהמשך סיפר: "אמרתי להרבה צעירים חרדים שאני פוגש שאני חושב שהם צריכים ללכת לבא"ח גולני וגבעתי. אין שום סיבה שיטיילו פה בסבבה עם שידוכים בבתי המלון בירושלים". 

"חייבים להגיד שהדבר שבעיקר מטריד את החרדים הוא אי הרצון שלהם שאחרי שחרורם הם ימשיכו להיות חרדים. הבעיה היא להבטיח שמי שהתגייס כחרדי ישתחרר כחרדי", ציין עוד.

לסיום התייחס לחששות במפלגת ש"ס שאלו שיתגייסו יהיו אנשי הישיבות הספרדיות. "ברגע שיתחיל מהלך של גיוס ותהיה הידברות, יתגייסו גם עדות מזרח וגם עדות אשכנז", הסביר. "כי הרמב"ם כבר פסק שמדובר במלחמת מצווה ו'תורתו אמונתו' לא יכול לשחרר משיהו ממלחמת מצווה".