אחרי הפרסום באתר מעריב על פניית יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, ליו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, בדרישה להודיע על ביטול פגרת הקיץ המסורתית, סיעות אופוזיציה נוספות מתכננות להצטרף ליוזמה. למעריב נודע שגם סיעות המחנה הממלכתי, יש עתיד, העבודה והימין הממלכתי צפויות לתמוך בבקשה וגם לפנות בדרישה דומה ליו"ר הכנסת.

הפנייה הועברה על ידי ח"כ פורר ללשכתו של אוחנה ביום שלישי במטרה ליצור הסכמה בקרב סיעות הבית לשינוי מועדי הפגרה, לאור המצב הביטחוני הרגיש והצורך לטפל בסוגיות הרבות כמו מצב המפונים, משפחות החטופים והמצב הכלכלי החמור.

הדיון בשינוי חוק הגנת הפרטיות עלול לשנות את האופן בו חברות פועלות
מבחן מנהיגות או "בגידה במחנה"? אדלשטיין במאבק על מורשתו הפוליטית

כזכור, גם לקראת סיום כנס החורף, סיעות האופוזיציה ניסו להביא לביטול פגרת הפסח. למרות הזעם הציבורי - הבקשה לא התקבלה והכנסת יצאה לפגרה בחודשים אפריל ומאי. בזמנו, הקואליציה לא תמכה בביטול הפגרה וטענה שניתן לכנס ועדות ואף מליאה במידת הצורך בטענה שתקופות הפגרה מתקיימות באופן חוקי, ובין היתר כחלק מהצרכים של עבודת הכנסת והסכמי העבודה של העובדים במשכן.

למרות זאת, ח"כ עודד פורר מבקש מאוחנה לקבל את הבקשה החדשה, וכך כתב: "לצערנו, בפעם הקודמת שפנינו אליך בבקשה לבטל את הפגרה, לא קיבלנו שום מענה והיא התקיימה כמתוכנן. אך אנו מנסים פעם נוספת. יש לכלל חברי הבית הזה הזדמנות ללמוד משגיאות העבר ולעשות את המינימום הנדרש בכדי לשנות את המצב ולהיות מחוברים לזעקת העם. עלינו לבטל את הפגרה המתוכננת שתחל בחודש יולי הקרוב".

עודד פורר (צילום: פלאש 90)
עודד פורר (צילום: פלאש 90)

ההערכה היא שגם הפעם הקואליציה לא תסכים לקדם את הבקשה החריגה, בין היתר מתוך רצון לצמצם את האפשרות של הפלת הממשלה. יציאה לפגרה מאפשרת "חלון הזדמנות" של שקט פרלמנטרי, מכיוון שאם הקואליציה שורדת עד סוף חודש יולי, מובטח לה חודשים ארוכים ללא חשש לתרגילים פוליטיים שעשויים לזעזע את הממשלה.

במכתבו, הוסיף פורר: "ברגעים בהם אזרחי ישראל לא ישנים בלילות, משפחות נלחמות להשיב את יקיריהן, אימהות ואבות לא עוצמים עין מחשש לחיי ילדיהם שנלחמים ונלחמות בכלל הגזרות, כאשר עדיין ישנם אנשים שמפונים מביתם, נשות ואנשי מילואים שמתמודדים עם השגרה השוחקת והבלתי נסבלת, עסקים קטנים ובינוניים שקורסים וילדים שאיבדו שנת לימודים שלמה, ועדיין לא יודעים מה יהיה איתם בשנת הלימודים הבאה, זה בלתי מתקבל על הדעת שהכנסת תקפיא את עבודתה, הוועדות ישותקו ומליאת הכנסת תיכנס לתרדמה".

לפי החלטת הכנסת, כנס הקיץ יסתיים רשמית בתאריך ה-28 ביולי 2024, כאשר פגרת הקיץ תארך שלושה חודשים, וכנס החורף שיפתח את מושב הכנסת הבא יתחיל ב-27 באוקטובר.