שגריר ישראל קיים שיחה עם משרד החוץ ההולנדי, לשם זומן בכדי להסביר את החשד למעקב וריגול סודי של שירותי הריגול הישראליים נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי (ה-ICC), כך דיווח היום (רביעי) הגרדיאן הבריטי. לאחר מכן, זומן השגריר לשיחת נזיפה במזרד בעקבות התחקיר.

נתניהו ויוסי כהן צוללים? כך הם יושפעו מהמסקנות החמורות של ועדת הצוללות

גורמים רשמיים בהולנד ביקשו לפגוש את השגריר, מודי אפרים, כדי לדון בחששות שהועלו בעקבות תחקיר גרדיאן שחשף כי ראש המוסד לשעבר איים על התובעת הראשית לשעבר של בית הדין הפלילי הבינלאומי, פאטו בנסודה, בסדרת פגישות חשאיות, בהן ניסה ללחוץ עליה לזנוח את החקירה בנוגע לפשעי מלחמה לכאורה מצד ישראל שבוצעו בגדה המערבית.

כמדינה המארחת של ה-ICC, שנמצא בהאג, הולנד מחויבת על פי הסכם עם בית המשפט להגן על הבטיחות והאבטחה של עובדיו ועליה להבטיח שהיא "נקייה מהפרעות מכל סוג שהוא".

לאחר תחקיר הגרדיאן, מספר חברי פרלמנט הולנדים הגישו שאילותות לשרים ושאלו מה הם יודעים על פעולות המודיעין הישראלי כנגד ה-ICC וכיצד הממשלה מגיבה. קטי פירי, אחת מבין חברי הפרלמנט שביקשו הבהרות בנושא, קראה לחקור האם שגרירות ישראל הייתה מעורבת באחת מהפעילויות החשאיות. לדבריה, להולנד יש "אחריות מיוחדת" להבטיח שבית המשפט יוכל לפעול באופן עצמאי וללא הפחדה.

בתגובה לשאלות שהעלו חברי הפרלמנט, משרד החוץ ההולנדי מסר כי הוא "מתנגד לכל צורה של איום והפחדה" כנגד ה-ICC וקיים "מגעים שוטפים עם בית המשפט, שבמהלכם הועלו חששות ביטחוניים שונים".

פירי מתחה ביקורת על הממשלה בטענה שאינה פתוחה מספיק לגבי תגובתה לתחקיר. היא אמרה שהפגישה עם השגריר הייתה האינדיקציה היחידה של גורמים רשמיים הולנדים לכך שהמצב "נלקח ברצינות". פירי מסרה לגרדיאן: "כמדינה מארחת, אני מצפה לתמיכה ציבורית חזקה יותר מצד ממשלת הולנד ל-ICC ולעובדיו".