כנראה שלאף אדם אין ספק לגבי זהות המנצח בעימות הנשיאותי בארה"ב שהתקיים בלילה שבין חמישי לשישי. ובכל זאת, לא הכל עבר חלק עבור הנשיא לשעבר. תוך כדי התבוסה שהנחיל דונלד טראמפ לג'ו ביידן, הוא השתמש במילה "פלסטיני" כעלבון לנשיא המכהן, מה שהרגיז את ערביי ארצות הברית ואת המוסלמים שבתוכה, כך מדווח היום (שבת) ה"ניו יורק טיימס".

זה אותו איש מהעימות? אמריקה בהלם מהנאום של ביידן אחרי המכה | צפו

בזמן ששטראמפ האשים את ביידן בכך שהוא לא רוצה שישראל "תסיים את העבודה", הוא אמר כי הנשיא המכהן "הפך לפלסטיני". למחרת, בעצרת שהתקיימה בווירג'יניה, הנשיא לשעבר השתמש שוב במילה "פלסטיני", בניסיון לבזות יריב דמוקרטי והפעם הפנה את דבריו למנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר.

"תסתכלו על הבחור כמו הסנטור שומר, הוא הפך לפלסטיני. הוא פלסטיני. מזל טוב. הוא היה נאמן מאוד לישראל ולעם היהודי. הוא יהודי, אבל הוא הפך לפלסטיני כי יש להם עוד כמה קולות. אף אחד לא ממש הבין את זה", כך אמר הנשיא לשעבר. השימוש של טראמפ במילה "פלסטיני" כעלבון הרים לא מעט גבות בקרב ערבים - אמריקאים ומתנגדים למלחמתה של ישראל בעזה ככלל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

"העובדה שהוא כינה את הנשיא ביידן פלסטיני, פלסטיני רע, הייתה עלבון עבורי", כתב המשורר מוסאב אבו טוהא, שעבודותיו הופיעו במגזין "ניו יורקר" האמריקאי. "התעוררתי היום ואני עדיין מרגיש את העלבון מה'דיון' של אתמול. הגזענות והמלחמה מזעזעים אותי".

לוריין עלי, מבקרת חדשות ותרבות ב"לוס אנג'לס טיימס", אמרה אמש כי "התגובות הבלתי יעילות או נעדרות לחלוטין של ביידן אפשרו גם להתבטאויות הגזעניות של יריבו להישאר ללא עוררין. הגזענות נגד ערבים וליתר דיוק הפלסטינים, הייתה אחד מרגעים רבים שלא היו מעורערים בעימות גרוע, שאיפשר להטעיה לעמוד כאמת".

עלי השוותה את חילופי הדברים לתקרית המתוקשרת במהלך הקמפיין לנשיאות ב-2008, כאשר הסנאטור ג'ון מקיין הדף את דבריה של תומכת רפובליקנית, אשר אמרה כי היא לא סומכת על ברק אובמה מפני שהוא "ערבי". בתגובה, מקיין אמר: "לא, גברתי. הוא איש משפחה הגון". העיתונאית כתבה על כך: "לא תשובה מצוינת, אבל נאורה בהשוואה למפלגה הרפובליקנית של היום".