חודשו ניסיונות להתניע את המגעים לעסקת חטופים: האמריקאים הציעו לאחרונה תיקון מסוים במתווה הקיים שהוצג לפני חודש על ידי הנשיא ביידן. וושינגטון וקאטר העצימו לחץ על חמאס לחזור למשא ומתן. לדברי הגורמים המעורים, הימים הקרובים יצביעו על המגמה.

בצה"ל מקימים אוגדה חדשה - מבלי להגדיר מה תפקידה
יו"ר האופוזיציה בטורקיה: "חמאס ירה על יהודים ישנים בלילה - הוא ארגון טרור"
"תוכניתו הגדולה של ביידן": האינטרס מאחורי המגעים להפסקת האש בעזה

סרטון חטיפת הירש גולדברג-פולין, אור לוי ואליה כהן (צילום: מטה משפחות החטופים)

גורם מדיני מסר: "ישראל מחויבת לנוסח ההצעה שהנשיא ביידן בירך עליה. אין כל שינוי בעמדתה. עד לרגע זה לא התקבלה תגובת חמאס להצעה זו".

בכיר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות הערבית  כי התיקונים האמריקאים החדשים להצעתו של ביידן הם "ניסוחים מעורפלים". "התיקונים הקטנים הם עם אותו מסלול ישראלי, ואינם מציעים שום דבר חדש כדי לגשר על הפער בין המוצע למקובל עלינו", המשיך. הוא הוסיף כי בוושינגטון התחייבו רק בעל פה להפסיק את המלחמה, והעבירו את הדרישה למתווכים בכתב - אך זאת ללא התחייבות ישראלים ברורה.

נזכיר, כי זאת לאחר שממשל ביידן הציע בימים האחרונים ניסוחים חדשים לחלקים מההצעה לעסקה לשחרור החטופים והפסקת אש בין ישראל לחמאס, במאמץ לגשר על הפערים בין הצדדים ולהגיע להסכם, כך דיווח אתמול ברק רביד ב"וואלה!". בדיווח נטען כי המאמץ שארצות הברית עושה יחד עם המתווכים הקטארים והמצריים מתמקד בסעיף 8 בהצעה לעסקת שחרור החטופים. בכירים בממשל האמריקאי ניסחו שפה חדשה לסעיף 8 בהצעה על מנת לנסות ולגשר על הפער בין ישראל לחמאס.

 חלק זה של ההסכם קשור למשא ומתן שאמור להתחיל בין ישראל לחמאס במהלך יישום השלב הראשון של ההסכם, על מנת לקבוע את התנאים המדויקים לשלב השני של ההסכם, הכולל הגעה ל"שקט מתמשך" בעזה.

תושבים פלסטינים בבית שנהרס בתקיפת צה''ל בעזה (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)
תושבים פלסטינים בבית שנהרס בתקיפת צה''ל בעזה (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)

בתוך כך בסוכנות הידיעות הערבית דווח כי גורם בארגון הטרור חמאס אמר אתמול לאחר שקיבלו מסר אמריקאי חדש באמצעות המתווכים כי ההודעה האמריקאית כללה תיקונים קלים בשני סעיפים בהצעה. הסעיפים לא צוינו, אך הוא אמר כי "בהובלת המתווכים מחזירים את המשא ומתן לנקודת ההתחלה, שלאחריו יתחיל המשא ומתן על הנקודות הנותרות".