מלחמת חרבות ברזל: ההדים להקמת ועדת חקירה ממלכתית ממשיכים להתגבר. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר היום (ראשון): "לכל מי ששאל, אין שום מגעים עם נתניהו על הרכב ועדת חקירה ממלכתית. יש חוק, והחוק ברור: רק נשיא בית המשפט העליון קובע הרכב של ועדת חקירה. לא אתן את ידי לשום משחקים. צריך ועדת חקירה, והיא צריכה לקום מיד".

"נדונה לכישלון": הפרופסור חרץ את גורל תוכנית גלנט מהסיבה הבאה
על סף פיצוץ: המאבק נגד מינויה של המנכ"לית החדשה בחדשות 13 עולה שלב

נזכיר כי בשבוע שעבר הוגשה עתירה לבג״ץ, שהסעד שהתבקש בה הוא חיוב הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית לגבי טבח ה-7 באוקטובר והאירועים שלפניו ולאחריו. השופטת כנפי-שטייניץ נתנה הוראה לממשלה להגיש תגובה לעתירה בתוך חודש. לפי החוק מי שממנה את חברי ועדת חקירה ממלכתית הוא נשיא ביהמ״ש העליון, ובראש הוועדה עומד שופט בית משפט מחוזי או עליון, מכהן או בדימוס.

בזמן האחרון בסביבת נתניהו מתדרכים כי אסור ללכת על ועדת חקירה ממלכתית מחשש כי ימונה שופט "לעומתי לממשלה". על כן, ניסו להגיע להסכמה עם הנשיא שהוא יהיה זה שימנה (בית הנשיא הכחיש בתוקף).

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בנימין נתניהו על המצב הפוליטי (צילום: רועי אברהם\ לע"מ)

ישנם מנגנונים נוספים לבצע בדיקה של מחדל כזה או אחר: בדיקת מבקר המדינה, ועדת בדיקה ממשלתית (מה שהוקם על ידי ממשלת אולמרט לחקור את מלחמת לבנון השניה). אז הוגשה עתירה לבג"ץ שדרשה לבטל את ההחלטה להקמת ועדת בדיקה ולהורות לממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית. אז העתירה נדחתה (ברוב מאוד קטן, 4 נגד מול 3 בעד).