מפלגות "העבודה" ו"מרצ" הגיעו היום (ראשון) להסכם במסגרתו יתאחדו השתיים למפלגה אחת בשם "הדמוקרטים" בראשות סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן ומזכ"ל מרצ תומר רזניק. 

שלא כבעבר, לא מדובר ב"בלוק טכני", אלא על מהלך היסטורי שמייצר מפלגה אחת תהווה בית פוליטי לציבור גדול בישראל, כדי  להגן על דמותה ואופייה של המדינה ועל מנת לייצר חברה טובה ובריאה יותר. 

יאיר גולן (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר גולן (צילום: אבשלום ששוני)

האיחוד הוא צעד הכרחי בבניית בית דמוקרטי גדול וחזק שיוביל את החלפת הממשלה הקיצונית-משיחית בראשות נתניהו. מחדל השבעה באוקטובר והחודשים שבאו אחריו חידדו מעל לכל ספק שלא כמו בעבר, יש כאן מעשה של מנהיגות פוליטית שהוא ראשית ההיערכות וההתארגנות של אלטרנטיבה שלטונית מהותית לשלטון הכושל של נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר.

"קריסת מרצ היא שבר עמוק": ותיקי המפלגה מנתחים את הסיבות לנפילתה
השמאל מתעורר? מאמצים להביא לאיחוד בין מרצ לעבודה

המפלגה החדשה תהווה בית לכל הכוחות שנלחמים על הדמוקרטיה ועל דמותה של ישראל. המפלגה מציעה פלטפורמה רעיונית ומעשית מעודכנת לתקומה מחדש של מדינת ישראל דמוקרטית, בטוחה וחופשית ברוח ערכי מגילת העצמאות.

הוסכם כי, רשימת המפלגה החדשה לכנסת תיבחר בפריימריז דמוקרטים על ידי חברי המפלגות והמתפקדים החדשים שיצטרפו. בדומה להבטחות ייצוג מגדרית או מגזרית יתקיים מנגנון של הבטחת ייצוג אשר יבטיח כי עד המקום ה-4 ברשימה ייכלל לפחות נציג אחד ממרצ, עד המקום ה-8 לפחות נציג נוסף, וכך גם עד המקום ה-12 וה-16.

הבטחת ייצוג בשיעור דומה תינתן גם במוסדות המפלגה החדשה. כמו כן, הסיעות המוניציפליות של מרצ – חלק משמעותי מכוח השטח של המפלגה, יצורפו למפלגה ויהפכו גם הן לסיעות מייצגות של המפלגה המאוחדת, יחד עם סיעות העבודה ברשויות המקומיות.

המפלגה המאוחדת תיבנה על בסיס ערכי מפלגת העבודה – המורשת ההיסטורית, הרעיונית והארגונית של מייסדיה, מקימי המדינה ומבססי ביטחונה.

תומר רזניק (צילום: איתי ג'משי)
תומר רזניק (צילום: איתי ג'משי)

יו"ר מפלגת "העבודה - הדמוקרטים" יאיר גולן מסר: ״אחת המטרות שהצבתי לנו היא יצירת חיבורים שיביאו למיצוי הפוטנציאל האלקטוראלי של המחנה.  זו מטרה פוליטית, ציבורית וערכית הכרחית.

מדינת ישראל נמצאת בשעתה הקשה ביותר וזוהי עת הכרעות - איומים ביטחוניים חמורים וערעור רקמת החיים העדינה שלנו – כל אלה מחייבים צעדים אמיצים". 

עוד אמר: "הציבור שלנו נאבק ברחובות, בכיכרות ובגשרים למען שינוי פניה של המדינה. בנינו היום מסגרת שתשרת את הציבור הכי טוב שאפשר בדרך להקדמת בחירות והחלפת הממשלה האיומה ביותר מאז קום המדינה. מרצ היא שותפה משמעותית לחיבור הזה וכך יהיה". 

מזכ"ל מרצ תומר רזניק מסר: "האיחוד הזה הוא תיקון כפול – הוא גם תיקון של העבר אבל הוא בעיקר תיקון לעתיד – כי בלי האיחוד ובלי השילוב של האידאולוגיה והרעיונות של המפלגות לצד תרגומן לכח פוליטי משמעותי לא יהיה תיקון למדינת ישראל. זהו הגוף הפוליטי היחיד שמניף באומץ את הדגל המדיני, החברתי והאזרחי וישראל חייבת לקבל הכרעות הרות גורל בתחומים אלה".