פיצוץ התרחש אתמול (ראשון) בדיון הכנה למתן תשובה לבג"ץ בנושא תנאי מחייתם ותזונתם של מחבלי הנוח'בה הכלואים בישראל. נציגי משרד המשפטים יחד עם אנשי המשרד לביטחון לאומי היו אמורים לגבש תשובה מוסכמת לבג"ץ, אלא שהדיון שהתקיים בפורמט של שיחת ועידה הסתיים דקות ספורות לאחר תחילתו.

הפיצוץ התרחש על רקע סירובו של המשנה ליועמ"שית ומנהל מערך הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים, שרון אפק, לצרף לדיון את נציגו של השר בן גביר, עו"ד דוד בבלי, המשמש כיועץ חקיקה לשר לביטחון לאומי. אפק טען כי מדובר בנציג פוליטי ולא מקצועי וכאמור, לא איפשר לבבלי להציג את עמדת בן גביר בסוגיית התפריט של מחבלי הנוח'בה. בן גביר זעם ונתן הוראה לנציגי משרדו ולנציגי השב"ס לרדת מהקו באופן מיידי, ובזה הסתיים הדיון.

מבצע אכלוס מחבלי הנוח'בה (צילום: דוברות שב''ס)
מבצע אכלוס מחבלי הנוח'בה (צילום: דוברות שב''ס)

אודי סגל על הפגנות הגיוס: "תוקפים בבוטות ובאלימות את השרים שלהם"
משלחת חברי כנסת ביקרה בצפון: "היינו בהלם מכל המצב של מגן הצפון"

בעקבות הפיצוץ שיגר השר לביטחון לאומי מכתב ליועצת המשפטית לממשלה, בו טען: "סירבתם אפילו לשמוע את עמדותיי ומנעתם מנציג שלי להשתתף בדיון זה. התנהלות זו חמורה מאוד ומלמדת על כך שאתם שוב ושוב מסרבים להציג בפני בית המשפט הנכבד את עמדותיי ואת מדיניותי". 

עוד נכתב, "מעבר לכך שמדובר בצעד אנטי דמוקרטי, החותר תחת יסודות המדינה והפוגע באיזון בית שלוש הרשויות – הרי שכנאמני בית המשפט אתם מפרים את חובתכם כלפי בית המשפט ולמעשה לא מציגים בפניו את העובדות הנכונות ואת הרקע והבסיס להתנהלות עובר 
לעתירה. אבסורד מוחלט הוא שבעוד שמחבלים זוכים לייצוג בפני בית המשפט, גבירתי מסרבת לייצג את עמדותיי ואת עמדת משרדי או לכל הפחות להביאן בפני בית המשפט". מועד נוסף לדיון ההכנה טרם נקבע.

בג''ץ, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בג''ץ, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נזכיר כי בדיון שהתקיים לפני כשבוע בבית המשפט העליון בעניין המזון שמקבלים האסירים הביטחוניים, הציגה המדינה את עמדת היועצת המשפטית לממשלה לפיה המזון המסופק לאסירים ביטחוניים מספק. במהלך הדיון תהו השופטים האם לשר לביטחון לאומי הייתה מעורבות בגיבוש התפריט, ונציגי המדינה התחמקו ממתן מענה וטענו כי שינוי המזון נעשה בעיקר מטעמים לוגיסטיים ומבצעיים.

אלא שאז נטען, שפרקליטות המדינה השמיטה את עמדת השר לביטחון לאומי מתגובת המדינה לבג"ץ. בעמדת השר לביטחון לאומי, בעניין נכתב: "אבקש לעדכן כי אמנם אין הרעבה וכלל הטענות המועלות בעתירה שקריות, אולם יחד עם זאת, אכן, מדיניותי הינה צמצום התנאים של האסירים הביטחוניים – למינימום המתחייב על פי החוק, לרבות במזון וקלוריות. בכך אין כל פסול – ההפך, האסירים הביטחוניים מקבלים וצריכים לקבל פחות מהאסירים הפליליים".