שחרור מנהל בית החולים שיפא מהכלא הישראלי עורר היום (שני) סערה במערכת הפוליטית, ועד מהרה הופנו אצבעות מאשימות לכל הכיוונים. בשב"כ הגיבו: "בלית ברירה, ללא פתרון מיידי למצוקת מקומות הכליאה, מעצרים ימשיכו להתבטל ועצורים ימשיכו להשתחרר".

נזכיר, כי זאת לאחר שבלשכת ראש הממשלה הגיבו לנושא כי ההחלטה באה בעקבות דיונים בבג"ץ בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן. "זהות האסירים המשוחררים נקבעת באופן עצמאי ע"י גורמי הביטחון על פי שיקוליהם המקצועיים. ראש הממשלה הנחה לערוך בירור מידי בנושא", נכתב.

מנהל שיפא שוחרר לעזה ואז התחילה המבוכה בקבוצת הוואטספ
בית חאנון תחילה: ישראל בוחנת פיילוט חדש ליום שאחרי המלחמה | דיווח

במערכת הביטחון אמרו  ל"מעריב" כי שרות בתי הסוהר והמשרד לביטחון לאומי לא נערכו לטפל בכמות מעל 4200 עצורים מאז תחילת המלחמה, והמחסור במקומות כליאה פוגעת ביכולת המבצעית של הצבא והשב"כ. "כבר זמן מה כי המשרד לביטחון לאומי בראשותו של השר בן גביר גוררים רגלים זמן רב בכל נושא מציאת פתרון כליאה לאסירים בטחונים", לדבריהם. "המחסור במקומות כליאה מוכר והועלה לכל הדרגים. דיווחנו כי אנחנו נמנעים מלבצע מעצרים ואנחנו מבצעים תיעדוף באחזקת עצורים", אמרו הגורמים.

גורמי ביטחון טענו בפני "מעריב" כי מנהל בית החולים שיפא לא הוחזק במתקן הכלואים של צה"ל בשדה תימן אלא במתקן הכליאה "דרמה" של שרות בתי הסוהר.

בתוך כך, ליאל קייזר מכאן חדשות פרסמה היום מכתב שמוכיח, לטענתה, כי השרים הכירו את המחסור מקומות כליאה למחבלים. לפי הדיווח, מדובר במכתב שהעביר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחודש מרץ לרה"מ, בו הודיע על התנגדותו לקיצוץ בתקציב משרדי הממשלה על מנת לפתור את הבעיה, וכתב כי "למשרדי הביטחון וביטחון לאומי יש יכולת תקציבית לשאת זאת ממקורותיהם".

כמו כן, בשב"כ הגיבו לדברים: "לאחרונה התקבלה החלטה על שינוי ייעודו של מתקן 'שדה תימן', כך שיוחזקו בו עצורים לתקופות קצרות בלבד. בהתאם לכך נדרשו שב״כ וצה״ל, בהמשך לדיונים שהתקיימו בראשות המל״ל, לפעול לשחרור עשרות עצורים בכדי לפנות מקומות כליאה".

"מזה כשנה מתריע שירות הביטחון הכללי בכל פורום אפשרי, בכתב ובעל פה, על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה, נוכח הצורך במעצר מחבלים באיו״ש וברצועת עזה. מצוקת הכליאה מובילה לביטול יום יומי של מעצרי חשודים בפעילות טרור, ולפגיעה ישירה בביטחון המדינה. גם הלילה בוטלו מעצרים ובכללכם מעצר מבוקשים המתכננים פעילות טרור כנגד אזרחי ישראל".

"לצערנו, פניות אלה, בכתב ובעל פה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים, ובראשם המשרד לביטחון לאומי, האמון על כך, לא הועילו, ובפועל לא גדל מספר מקומות הכליאה באופן ההולם את הצורך".

מחמד אבו סלמיה, מנהל בי''ח שיפא בעזה (צילום: רשתות ערביות)
מחמד אבו סלמיה, מנהל בי''ח שיפא בעזה (צילום: רשתות ערביות)

"בהמשך לכך, שב״כ התנגד לשחרר עצורים פלסטיניים משטחי איו״ש, מהם נשקפת מסוכנות מיידית ופעילי נוח׳בה של חמאס המעורבים בלחימה ובפגיעה באזרחים ישראלים. לכן, לאור הצורך המדינתי כפי שנקבע על ידי המל״ל הוחלט על שחרור מספר תחום של עצורים מהרצועה, מהם נשקפת מסוכנות פחותה, וזאת לאחר בחינת המסוכנות הנשקפת מכלל העצורים. על אף שמנהל בית החולים שיפאא עומד בכלל התבחינים אודות רמת המסוכנות הנשקפת ממנו אל מול אסירים אחרים - האירוע יתוחקר". 

משב"ס נמסר בתגובה כי "לצערנו בשל פרסומים שקריים, אנו נאלצים לחשוף את צו השחרור של מנהל בית החולים ב'שיפא'. בניגוד לטענות השקריות המתפרסמות בשעות האחרונות, מי שקיבל את ההחלטה לשחרר את מנהל בית החולים שיפא הוא צה"ל ושב"כ  - ולא שב"ס".

"שב"ס אינו מקבל החלטות על דעת עצמו לשחרר אסירים מכל סוג שהוא, אלא אמון על כליאת אסירים בלבד. בנוסף, מנהל בית החולים לא שוחרר בשל מצוקת הכליאה, העצור שוחרר מתאו בכלא נפחא. לכן, כל טענה בנוגע לכשל בשחרור פוגע במקצועיות וטוהר המידות של לוחמי הכליאה המתמודדים יום יום עם הגרועים שבמרצחים. שב"ס ימשיך וינהג כארגון ממלכתי ולא יגרר לכל שיח שתכליתו הטלת רפש הדדית, ככל שיש מי שמשמיע טענה שיתייצב בשם אומרה".

העיתונאי בן כספית כתב ברשת ה-X בתגובה לדיווח של קייזר כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - היה צריך לעזוב את הכל ולפתור את הבעיה. "בסוף, יש רק כתובת אחת. איתמר בן-גביר. הא, ותו לא. הוא השר האחראי", כתב. "הכתובת על הקיר מהיום הראשון. אין מקומות כליאה. צריך היה לעזוב הכל ולפתור את זה. אבל בן-גביר העדיף להמשיך לתפקד כאפסנאי שמחלק נשקים לכל דורש, במקום לעשות את מה שהוא צריך לעשות על פי תפקידו", המשיך.

נזכיר, כי כבר בחודש שעבר פורסם ב"מעריב" כי צה״ל ושב״כ מנהלים ״כלכלת מעצרים״ מאחר והמשרד לביטחון הלאומי לא נערך להיקף הלחימה של מלחמת ״חרבות ברזל״, מתקני הכליאה של שב״ס מלאים עד אפס מקום ובצה״ל ובשב״כ גובר התסכול.

בתוך כך, קבוצת הוואטסאפ של הממשלה סערה היום בעקבות שחרורו של מחמד אבו סלמיה, מנהל בית החולים "שיפא" בעזה, שנעצר בנובמבר האחרון. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בזעם: "הגיע הזמן לשלוח את ראש השב"כ הביתה, הוא עושה מה שהוא רוצה. שחרור מנהל בית החולים 'שיפא' בעזה יחד עם עוד עשרות מחבלים הוא הפקרות ביטחונית. הגיע הזמן שראש הממשלה יעצור את גלנט ואת ראש השב"כ מלנהל מדיניות עצמאית מנוגדת לעמדת הקבינט והממשלה".