ברשתות הערביות פורסמו הבוקר (שלישי) תיעודים של עבודות תשתית ופריסת כבלים ברצועת עזה לקראת חיבור הרצועה לרשת החשמל הישראלית, לראשונה מאז המלחמה. הפרסום עורר תגובות נזעמות בישראל, בקרב חלק מהשרים ואף באופוזיציה. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ כתב: "נפלנו על הראש לגמרי. ‏במו ידינו אנחנו משקמים את עזה. לפני פירוז. ‏ובעיקר את בתי החולים, כלומר מרכזי הטרור. ‏אדוני ראש הממשלה, עצור את האיוולת הזו.  ‏הפעם אי אפשר יהיה לומר שלא ידענו כמו עם שחרור מנהל מפקדת הטרור בשיפא אתמול".

משפחתה של ליאורה ארגמני נפרדת: "עוצמות ראויות להערכה"
לאחר שהתגשמה משאלתה האחרונה: אמה של נועה ארגמני, ליאורה, נפטרה

לאחר זמן קצר, במערכת הביטחון ניסו להסביר את המהלך. קו המתח שחובר מישראל לח'אן יונס הוא קוו שמוליך חמש מגאוואט. הוא אמור לספק את החשמל למתקן ההתפלה בח'אן יונס אשר אמור לייצר 20 אלף קוב מים בכל יממה.

במערכת הביטחון טוענים כי יש צורך קיומי להפעיל את מתקן ההתפלה אשר הוקם בשנת 2017, מופעל על ידי האו״ם ורשות המים הפלסטינית שאינה תחת החמאס. מאז ה- 7 באוקטובר ירד היקף התפוקה ל-5,000 ליטר מים ביום. החשש הגדול במערכת הביטחון הוא כי אי הספקת מים מספקת תוביל למשבר הומניטרי והתפרצות מחלות זיהומיות ומגפות, אשר עשויות לסכן את חיילי צה״ל הפועלים ברצועה וכן את החטופים.

כמו כן, לטענת צה"ל, אי חיבור החשמל עשוי להוביל את בית הדין הבין לאומי לצדק להפסיק את הלחימה. עוד טענו במערכת הביטחון כי הדרג המדיני אישר את חיבור קוו החשמל והפעלת תחנת התפלת המים, לאחר שהוצגו ההשלכות של אי הפעלת ההתפלה. בנוגע לחשש כי עלול להתבצע ניסיון חיבור באופן פיראטי, טענו בצה"ל כי כל ניסיון כזה יביא לניתוק של מערכת ההתפלה. ״בכל שלב אנחנו יכולים להוריד את השלטר״, הוסיפו. 

גורם מדיני הוסיף: "המדיניות שעליה הוחלט על ידי הדרג המדיני היא - לנקוט בצעדים הומניטריים  גם כדי למנוע התפשטות המחלות הזיהומיות ברצועה בגלל המחסור במים נקיים. מצב מסוכן שעלול להשליך על החטופים, על כוחות צה"ל הנמצאים ברצועה וכן - על אזרחי ישראל. כמו כן, ההחלטה התקבלה לקראת פסיקת בית הדין הבין-לאומי לצדק ( ה-ICJ)  בנוגע לתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל. על פי הגורמים המדיניים, הפסיקה של  בית הדין צפויה להינתן בקרוב,  וההחלטה לחבר נקודתית את עזה לחשמל נועדה , בין היתר, להשפיע על החלטת ה-ICJ. לאור כל השיקולים הנ"ל הוחלט לחבר בקו חשמל ישיר אל מתקן ההתפלה , תוך כדי ביצוע  מדידות החשמל כדי לוודא כי לא נעשה שימוש יתר מעבר למטרה הנקודתית של ההתפלה".

מוקדם יותר, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, הצטרף לביקורות וצייץ: "ממשלת האיוולת. אחרי שחרור המחבל הבכיר, ד״ר מנגלה, מנהל בית החולים שיפא, הממשלה ממשיכה באותו הכיוון. עבודות התשתית בעזה לקראת החיבור הצפוי לחשמל ישראלי, זו איוולת גדולה עוד יותר. ההחלטה שחייבת להתקבל עוד היום היא ניתוק מוחלט בין ישראל לרצועת עזה. לא חשמל, לא מים, לא דלקים ולא סחורות, ניתוק מוחלט". יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, עקץ: "מעניין על מי יגלגלו את האחריות הפעם. ממשלת חלם עם שתי ידים שמאליות".