אחרי ההודעה על הסכם האיחוד בין מפלגות מרצ והעבודה, שיתחברו תחת המיתוג החדש "הדמוקרטים" בראשותו של יאיר גולן, מתברר שלמרות ההבטחה שלא מדובר "בבלוק טכני", למרצ יישאר נציג ברשימה שיהיה תחת שיוך נפרד, וזאת במטרה לסייע למפלגה שנמצאת בחובות להמשיך לקבל מימון נפרד.

לראשונה אתמול (שני) השתתפו נציגי מטעם מרצ בישיבת הסיעה של העבודה בכנסת, כולל מזכ"ל המפלגה תומר רזניק, כאשר גולן מברך אותם: "אני שמח לארח כאן היום את שותפינו לאיחוד". עם זאת, מאחורי הקלעים בתוך המפלגה כבר נשמעת ביקורת קשה על חלק מהסעיפים בטענה שמדובר "במכירת חיסול" של מפלגת העבודה לטובת מרצ, שלמעשה הכתיבה את ההסכם בצורה חד צדדית שגם נוסח מטעם על ידי באי הכוח של מרצ.

למעריב נודע שאחד הסעיפים שצפויים להיות בהסכם המלא שטרם פורסם, מתייחס לעובדה שיובטח שבצמרת הרשימה העתידית ישובץ נציג תחת מפלגת של מרצ, זאת לטובת קבלת מימון מפלגות, שיסייע למרצ להיחלץ מהבור התקציבי שלהם, כתוצאה מחובות שלהם לכנסת אחרי הכישלון בבחירות 2022. 

למפלגה נותר חוב לכנסת של כ-16 מיליון שקלים בגין הלוואות למימון מערכות הבחירות של השנים האחרונות, ורק בחודש דצמבר האחרון חתמו נציגי המפלגה מול הנהלת הכנסת על הסדר כלכלי, שמסדיר את אופן החזרת הכספים. כעת מתברר שלמרות הסכם האיחוד מול העבודה, הם יזכו לשמור על 'יחידות מימון' נפרדת גם ברשימה העתידית, וזאת על מנת לשלם חובות עבר.

כזכור לפי ההסכם בין המפלגות, מובטח לנציגי מרצ 2 מקומות בעשירייה הראשונה, ולאור העובדה שגולן עצמו היה בעברו חבר כנסת מטעם מרצ, ויש לו יכולת לשריין אדם נוסף מטעמו בצמרת הרשימה, במפלגת העבודה מתרעמים על ההשתלטות של המפלגה שרק לפני שנה וחצי לא עברה את אחוז החסימה. הטענה שלהם מתחזקת לאור העובדה שמי שהכין את הסכם האיחוד היה למעשה מזכ"ל מרצ רזניק: "יאיר גולן פשוט העניק לו כל מה ביקש. הוא רצה שסיפור האיחוד פשוט יהיה מאחוריו. מדובר בסידור עבודה של מרצ".

מנגד אומרים בסביבתו של גולן שמדובר רק בהשארת מנגנון טכני של מפלגת מרצ לטובת טיפול בסוגיית חובות העבר, ולא יהיה תשתית מפלגתית עתידית. לטענתם: "ועידת מרצ עתידה לסיים את כהונתה ולמנות ועדה מנהלת תחתיה לניהול ענייניה הכלכליים השותפים לאחר ההסכם". עם זאת, גורמים במפלגת העבודה טוענים שזה יאפשר בעתיד למרצ התמודדות נפרדת.