במסגרת היום המיוחד בכנסת בסימן "שיקום ופיתוח כלכלי בקו העימות הצפוני והדרומי" בהובלת ח"כ מיכאל ביטון, ח"כ אלון שוסטר, ח"כ יצחק קרויזר וח"כ גלעד קריב, התקיימו היום (שלישי) דיונים בנושא האתגרים הכלכליים בעוטף עזה ובגבול הצפון.

איך משאירים את העסק פתוח בצפון ומצליחים לתחזק אותו? ריאיון מיוחד

במהלך הבוקר, ועדת הכלכלה של הכנסת ציינה את יום הפיתוח הכלכלי בקו העימות, ודנה בסיוע לעסקים שנמצאים באזורי העימות. בפתח הדיון, ציין ח"כ אלון שוסטר, כי זהו יום שכולו ניסיון להשתלט על המצב: ״המצב בצפון עדיין מעורפל, ומצב העסקים בירידה דרמטית - עם השפעות משמעותיות על העסקים בכל אזור הצפון ולא רק ביישובי קו העימות״. 

נציגי הרשויות בצפון, אשר נכחו בוועדה, הדגישו את הצורך בפיצויים, ביטול ביורוקרטיה ותמיכה עקבית להישרדות העסקים והעובדים: ״מחודש ינואר האחרון, עסקי התיירות לא מקבלים סיוע מהמדינה. גם רשתות קמעונאיות החליטו לעזוב את האזור שלנו על אף שאנחנו לא מפונים״, אמר ראש מועצת ראש פינה, מוטי חטיאל.

לדבריו של חטיאל הצטרף ראש מועצת גוש חלב, נג'ם שריף, שאמר כי "גוש חלב נכנסה לאחרונה להחלטת הממשלה בנושא הצפון, אך התברר שזה לא מספיק. אנחנו צריכים להמשיך לרוץ אחרי כל משרד ובמקום שנתמקד באוכלוסייה - אנחנו נאלצים לרוץ אחרי הממשלה כדי לקבל את מה שמגיע לנו״. 

נציגת מועצת גליל עליון, ענבר בזק, הוסיפה: "אנחנו מדברים על חבל ארץ שלם שקורס כלכלית, לא רק עסקים בינוניים וקטנים, אלא גם גדולים, שפשוט לא מצליחים לעמוד על הרגליים. אנחנו מדברים על אלפי עובדים ביישובים שלא מפונים, שלא זכאים לחל"ת ונמצאים כרגע בלי פרנסה מחודש אפריל. היום זהו היום הכי אקוטי לראות איך מעבירים את ההחלטות שיתמכו וישמרו את העסקים בצפון. צריך לחשוב כיצד תומכים באזרחים ביום שאחרי - בינתיים, הבירוקרטיה והאיטיות של התהליכים - גומרים את האנשים". 

ח"כ יוראי להב-הרצנו התייחס לנושא העובדים ביישובי קו העימות: "לעסקים יש מתווה, אך לעובדים אין מתווה. הם לא זכאים לכלום ונותנים להם לקרוס. הם צריכים לנסוע רחוק כדי לקבל שירותים בסיסיים. הצפון הוא חבל הארץ היפה ביותר וזה עצוב שהמדינה ויתרה עליו. מה ששובר את העובדים ביישובי הצפון הלא מפונים - הוא ההתעלמות והתחושה שלא רואים את הצרכים שלהם. המינימום הוא להגדיר מתווה לעובדים".

ח"כ אלון שוסטר סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה מצפה מהממונה על שיקום הצפון וממשרד ראש הממשלה לקדם בשבועות הקרובים תוכנית מיידית, שתאפשר קיום עסקים בצפון ובדרום במציאות המורכבת. הבקשה השנייה מופנית לרשות המסים - אנחנו מבקשים להאיץ את הטיפול בפניות. אנחנו פונים לממשלה ומבקשים לייצר תוכנית כוללנית מגובה בתקציב מתאים״.

בהמשך היום, התקיימה הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל, בה דנו בהיעלמות השקטה והזוחלת של כלכלות מקומיות בקווי העימות - בעקבות היעדר מענים ופתרונות. לדברי היו"ר ח"כ מיכאל ביטון, "שבעה באוקטובר ואירועי המלחמה בהמשך - פגעו בכלכלת קווי העימות באופן שיצריך שיקום ופיתוח שנים קדימה. עשרות אלפי מפונים, אי וודאות עמוקה, מצוקת התעשייה, המסחר והשירותים, הפחתה בהשקעות, תיירות גוועת - כל אלו ועוד מלמדים על משבר כלכלי עמוק״.