80% מיהודי ארה"ב מתנגדים להשעיית משלוחי נשק לישראל כאמצעי לחץ מדיני וסבורים, כי לטענתם מדובר בכלי שאינו לגיטימי בעת הזו - כך עולה היום (שלישי) ממחקר "קול העם היהודי" של המכון למדיניות העם היהודי.

רוב המצביעים מכל הספקטרום הפוליטי, למעט אלו שבטוחים שיצביעו לנשיא ביידן, חשים שארה"ב אינה תומכת מספיק בישראל במהלך המלחמה. עם תחושה זו הסכימו גם 26% מאלה שבטוחים שיצביעו לנשיא ביידן. עם זאת, חודש יוני נרשמה עלייה בשיעור הסבורים, כי ישראל היא הנושאת באחריות העיקרי להחרפת המתיחות בין הממשל האמריקאי לבין ממשלת ישראל. עלייה זו נרשמה בעיקר בקרב 58% ממי שמגדירים עצמם "מאוד ליברלים" ו-44% מאלו הנוטים לליברלים.

נתניהו סוטר בפרצוף של יהודי ארה"ב ומזמן אותם לעימות עם מדינת האם שלהם | נחמן שי

עוד המחקר מצביע, על פערים משמעותיים בין תומכי הנשיא ג'ו ביידן לתומכי הנשיא לשעבר דונלד טרמפ, בנושאים הקשורים לישראל. בעוד ש-92% מהיהודים התומכים בביידן, רואים את הנשיא כ"פרו ישראלי", רק 7% ממצביעי טראמפ חולקים עמם דעה זו. לעומת זאת, 97% ממצביעי טראמפ המובהקים רואים את טראמפ כ"פרו ישראלי", לעומת 20% בלבד ממצביעי ביידן המובהקים.

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

למרות המתיחות הפוליטית, הסקר מגלה קשר חזק בין יהודי ארה"ב לישראל. כ-80% מהמשיבים מגדירים עצמם כ"ציונים" או "קצת ציונים". עוד עולה מהתוצאות, כי קיימת התחזקות הזהות היהודית והקשר לישראל בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר. כ-60% מציינים שהסיכוי שיבקרו בישראל עלה בעקבות המלחמה. כמו כן, כ-30% מהיהודים בסקר דיווחו שהוסיפו סממן לבוש בעל מאפיינים יהודיים לאחר אירוע ה-7 באוקטובר, לעומת 4% שדיווחו שהסירו פריט יהודי מהלבוש שלהם.

קמפיין תמיכה של יהדות ארה''ב (צילום: VOL)
קמפיין תמיכה של יהדות ארה''ב (צילום: VOL)

"הדו"ח מראה שזהותם היהודים של יהודים אמריקאים רבים התחזקה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר וכך גם הקשר שלהם לישראל. אף שהרקע לכך טראגי יש כאן גם הזדמנות עבור מדינת ישראל לבניית גשר מוצק יותר ביחסים שבין שתי הקהילו היהודיות הגודלות בעולם, יחסים שהוזנחו על ידי הממשלה בעשור האחרון", ציין ניא המכון למדיניות העם היהודי, פרופ' ידידיה שטרן.

הסקר נערך במהלך חודש יוני 2024, בהשתתפות 634 יהודים אמריקאים הרשומים לפאנל "קול העם" של המכון למדיניות העם היהודי. עם זאת, הדו"ח אינו מספק ערך משוקלל המייצג את דעתם של יהודי ארה"ב בכללותם, אבל במכון ציינו, כי מספר המשתתפים מקבוצות שונות מאפשר לזהות מגמות, דעות משמעותיות והבדלים בין קבוצות יהודים שונות על פי השתייכות דתית, קשר רגשי לישראל, נטייה פוליטית וקשר ליהדות.