הקבינט החליט בשבוע שעבר על הרחבת הבנייה בהתנחלויות. היום (רביעי) התקבלה ההחלטה הנוספת, לפיה מועצת התכנון העליונה תתכנס היום ומחר לצורך אישור יותר מ-5,300 יחידות דיור ברחבי יהודה ושומרון. במקביל יאושר שיווק של יותר מ-500 יחידות דיור נוספות במרחב העירוני ביהודה ושומרון. זאת על רקע הגינוי של בריטניה והאיחוד האירופי.

מטעם מועצת התכנון נמסך כי מאז כניסתו של השר בצלאל סמוטריץ׳ לתפקידו כשר במשרד הביטחון אושרו בסך הכל כ-21,700 יחידות דיור ביהודה ושומרון ובנוסף אושרו לשיווק כ-2,600 יחידות דיור. מדובר בסך הכל בלמעלה מ-24,000 יחידות דיור מתחילת הקדנציה, לפני שנה וחצי. לשם השוואה בכל השנים משנת 2020 ועד לסיום שנת 2022 (שלוש שנים) אושרו פחות מ-20,000 יחידות דיור.

מאבק בלימת הטרור ביו"ש: זהות המחבלים שחוסלו הלילה נחשפת   
כמו הולנד ובלגיה: האם ישראל יכולה להתמודד עם תוכנית היפרדות בגבולותיה? | רן אדליסט  

אלון מורה, 1974 (צילום: שמואל רחמני)
אלון מורה, 1974 (צילום: שמואל רחמני)

במסגרת כינוס מועצת התכנון העליונה יאושרו מספר תוכניות שממשיכות את המהלך להסדרת התנחלויות ומובילות להסדרה דה-פקטו של היישובים: מחנה גדי, בית חוגלה (קדם ערבה), גבעות ושכונת הבוסטר בנגוהות.

בין היתר, יאושרו תוכניות בניה של 186 יחידות דיור ביישוב אלון מורה, מעל 240 יחידות בקרית ארבע ו-435 יחידות ביישוב נריה. ביחס ליישוב נריה מדובר בסדר גודל של הכפלת היישוב הקיים.

יוסי דגן קובע מזוזה בישיבת חומש (צילום: רועי חדי)
יוסי דגן קובע מזוזה בישיבת חומש (צילום: רועי חדי)

מהשר סמוטריץ׳ נמסר: "אנחנו בונים ומפתחים את ההתיישבות - ומסכלים את הסכנה של מדינה פלסטינית. בשבוע שעבר הבאנו לאישור הקבינט חמישה יישובים באזורים אסטרטגיים, וביניהם הישוב אביתר, ולכך אנו מוסיפים אישור אלפי יחידות דיור וכן עשרות אלפי דונמים של הכרזות על אדמות מדינה. מדובר בפעולה משולבת ומסיבית שמטרתה סיכול המדינה הפלסטינית. תמיד, וביתר שאת בעת הזאת, אנחנו מחויבים לפעול לפיתוח הארץ הטובה הזאת ולסכל את השיח על מדינה פלסטינית שנותן פרס לטרור".

בהצהרה של 27 מנהיגי האיחוד האירופי משבוע שעבר, הוקדשה פסקה מיוחדת להחלטה הישראלית להכשיר מאחזים בלתי חוקיים: "מגנים את החלטת ממשלת ישראל להרחיב עוד יותר את ההתנחלויות הבלתי חוקיות בשטחי הגדה המערבית וקוראים לישראל לבטל את ההחלטות הללו".