התנועה לאיכות השלטון מחממת מנועים לקראת עתירה בה תדרוש מצה"ל לגייס את כל בני הישיבות. מיד לאחר פסק הדין בו נקבע כי בני הישיבות צריכים להתגייס, התנועה פנתה לרמטכ"ל בפעם הראשונה. המטרה היא מיצוי הליכים לפני עתירה לבג"ץ.

כזכור, בפסק הדין הדרמטי שניתן לפני כשבוע בג"ץ החליט כי בחורי הישיבות החרדים מחויבים להתגייס, בדיוק כמו כל בחור ישיבה מהציונות הדתית או בחור חילוני. עם זאת, השופטים לא קבעו איך וכמה חרדים יגוייסו.

כיום, יש 63,000 בחורים חרדים בגילאים 18-24 שמשתמטים משירות צבאי. לצד הקביעה של השופטים כי כלל המשתמטים מחויבים בגיוס וכי תקציבי הישיבות שניתנו בעבור המשתמטים יישללו - השופטים סרבו לקבוע את הדרך לאכיפת החוק על החרדים.

גיוס חרדים בבקו''ם בתל השומר (צילום: אבשלום ששוני)
גיוס חרדים בבקו''ם בתל השומר (צילום: אבשלום ששוני)

כך כתב מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן: "העתירות שלפנינו אינן המסגרת המתאימה לדיון בפרטים הנוגעים לאופן אכיפת הוראות חוק שירות ביטחון והיקפי הגיוס של תלמידי הישיבות, וממילא איננו מביעים עמדה ביחס לסוגיה זו. מובן כי אף בהפעלת סמכות זו ובפעולות לגיבוש תכניות לגיוס מדורג של תלמידי הישיבות יהא על רשויות הצבא לפעול בהתאם לכללי המשפט המינהלי".

כיום, הצבא הצהיר כי הוא מסוגל לגייס עד סוף שנת 2024 כ-3,000 חרדים, טיפה בים החרדים שחייבים להתגייס לצה"ל. האם צה"ל יוכל להסתפק בגיוס החלק הקטן הזה ולהחליט שלא לגייס את כל שאר החרדים? בג"ץ סרב לענות לשאלה הזאת, בעיקר משום שהעתירה לא כללה סעד שכזה.

המכתב שנשלח לנתניהו - בניסיון אחרון להקים ועדת חקירה לפני עתירה לבג"ץ
טענות השימוע נדחו: הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד חיים סירוטקין
רצח במעבר החצייה: 16 שנות מאסר לרוצח של יורי וולקוב

התנועה לאיכות השלטון סבורה כי התנהלות צה"ל אינה עולה בקנה אחד עם דרישת השוויון, ועל כן הצבא צריך לגייס את כל 63,000 החרדים שמשתמטים מגיוס צבאי. התנועה לאיכות השלטון צפויה להגיש לבג"ץ עתירה בעניין, ובג"ץ יכריע האם לצה"ל יש שיקול דעת עצמאי ונרחב בנוגע להיקף ודרך גיוס החרדים - או שעל הצבא לגייס את כולם.