ברקע המתיחות שנוצרה בין רוסיה לישראל לאחר שהעיתון האמריקאי "הפייננשל טיימס" פרסם בשבוע שעבר כי ארה"ב, ישראל ואוקראינה מקיימות מגעים על אספקת שמונה מערכות הגנה אווירית מסוג "פטריוט" לאוקראינה: מחר (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לכנס דיון מיוחד בנושא, בהשתתפות בכירי הדרג המדיני.

דיווח: ביידן צפוי לפגוש את נתניהו בוושינגטון בסוף החודש
"סוג של ניסיון הפיכה": צבי סוכות זועם על היועמ"שית

נזכיר כי ‏שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה, הגיב בחריפות לדיווח על האפשרות להעברת מערכות "פטריוט" מישראל לאוקראינה ואיים כי "הדבר עלול להיות בעל השלכות פוליטיות מסוימות". אולם, גורמים ישראלים מבהירים כי לא מדובר בכל סוג של הספקת נשק ישירה  לאוקראינה, אלא ב 8 מערכות פטריוט שיצאו ממעגל השימוש של צה"ל, ושישראל צפויה בקרוב להעביר לארצות הברית.

ישראל כץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ישראל כץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם גורמים אוקראיניים בכירים לא מאשרים את הטענה של "הפייננשל טיימס" כי אותן מערכות פטריוט שישראל מחזירה לארצות הברית הובטחו על ידי וושינגטון לאוקראינה. "אין קשר בין הדברים" - כך על פי מקור אוקראיני בכיר. זאת ועוד: היום שר החוץ ישראל כ"ץ שוחח עם מקבילו האוקראיני, דמיטרי קולבה. זוהי שיחתם הראשונה מאז כניסת כ"ץ לתפקיד שר החוץ. שר החוץ האוקראיני: "שוחחתי עם מקבילי הישראלי (ישראל כץ) על שיתוף פעולה בין ישראל לאוקראינה. בנוסף שוחחנו גם על איומים אזוריים כמו רוסיה, איראן וצפון קוריאה".

למעשה, סוללות הפטריוט מסוג M901 PAC-2 של ישראל הן מזן ותיק יותר מרבות ממערכות הפטריוט באוקראינה. אבל לפי אנליסטים צבאיים, הדגם הישן יותר עדיין תואם באופן מלא לחדשים יותר. אנליסטים העריכו גם כי לטילי היירוט הישראליים הישנים יש טווח ארוך יותר וראש נפץ גדול יותר מדגם ה-PAC-3 החדש יותר.