לקראת הישורת האחרונה של כנס הקיץ, מתחזקת הערכה במערכת הפוליטית כי הקואליציה צפויה לצלוח את האתגרים הפוליטיים ולמנוע את פיזור הכנסת ויציאה למערכת בחירות. למרות החשש מפני קידום חוק הגיוס, בקרב חברי הכנסת - הן מהקואליציה והן באופוזיציה - ההבנה שהסוגיה הנפיצה לא מאיימת בטווח הזמן המיידי על יציבות הממשלה, ושימיה של הממשלה יתארכו באופן ישיר לפחות עד חודש נובמבר.

הכנסת תחזור לתחילת כנס החורף ב-28 באוקטובר 2024, וגם אם כבר אז יתחיל הליך פיזור הכנסת, הרי שמועד הבחירות המוערך יהיה בינואר-פברואר 2025, מאחר ומערכת הבחירות אורכת בין 90-100 ימים.

החוק של רוטמן עבר בטרומית, באופוזיציה תקפו: "ההפיכה המשטרית חזרה"
המכתב שנשלח לנתניהו - בניסיון אחרון להקים ועדת חקירה לפני עתירה לבג"ץ

מנגד, גורמים אחרים במערכת הפוליטית מסמנים דווקא את תקציב המדינה לשנת 2025 בתור האירוע שעשוי להביא לפירוק הממשלה.
לפי החוק, המועד החוקי האחרון להעברת תקציב מדינה הוא סוף חודש מרץ של אותה שנה - ואם הכנסת לא מצליחה עד אז לאשר אותה בקריאה הסופית, היא מתפזרת באופן אוטומטית.

בקואליציה עולה חשש שהעברת תקציב ל-2025 תהיה משימה כמעט בלתי אפשרית, לאור העלויות העצומות של המלחמה וההשלכות שלה. הצורך בשינוי סדרי העדיפויות וקיצוצים, שלא ספק יעורר מחאה ציבורית נרחבת, עלול ליצור דינמיקה שתמוטט את הקואליציה מבפנים, ותביא לפירוק הממשלה. בתרחיש כזה, מועד הבחירות יהיה רק בחודשי יוני-יולי 2025, עוד כמעט שנה שלמה.

ח''כ יפעת שאשא ביטון (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'/ דני שם טוב)
ח''כ יפעת שאשא ביטון (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'/ דני שם טוב)

בתוך כך, אתמול (רביעי) הגישה יפעת שאשא-ביטון מסיעת הימין הממלכתי את מכתב ההתפטרות שלה מהכנסת, לאחר שהודיעה על פרישה מהחיים הפוליטיים. בכנסת היו שהעריכו שזו אחת התוצאות של אותה הבנה פוליטית, שהבחירות לא באופק, ולכן שאשא-ביטון העדיפה לסיים את כהונתה כחברת כנסת, מאשר להישאר עוד תקופה ארוכה בספסלי האופוזיציה.

אמנם פגרת הכנסת הארוכה לא עוצרת לגמרי תהליכים פוליטיים, וייתכן שבחודשים הקרובים יתרחשו אירועים חברתיים וביטחוניים שיטרפו את הקלפים, אבל למרות הכל, גם תשעה חודשים אל תוך המלחמה, הקואליציה מצליחה לשרוד ולצלוח את מושב הכנסת הנוכחי. על אף דעת הקהל הרחבה שדורשת יציאה לבחירות, נדמה שגם בכנסת כבר מבינים שיום הבוחר עוד רחוק.