היום (רביעי) התקיימה שיחה מדינית, ראשונה מסוגה, בין שר החוץ ישראל כ״ץ לבין שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה. השיחה התקיימה במסגרת המדיניות שמקדם השר כ״ץ ליצירת טבעת חנק מדינית וכלכלית על איראן, באמצעות הטלת סנקציות כלכליות והכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור. השיחה הזו חריגה והיא נועדה לקדם מהלך אסטרטגי שבמסגרתו אוקראינה תסייע לגייס את התומכים הרבים שלה באירופה להגביר את הלחץ על איראן.

בשיחה שר החוץ כ״ץ עידכן את שר החוץ האוקראיני קולבה אודות ההתפתחויות בלחימה בעזה ובגבול הצפון והשר האוקראיני אמר לשר כ״ץ כי הוא מבין היטב את התחושות של הישראלים אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר. השר האוקראיני שיתף את שר החוץ כ״ץ כי מבחינת אוקראינה הבעיה הכי גדולה כרגע במערכה היא הכטב״מים האיראניים. האוקראינים מוטרדים מאוד מהפגיעות של כטב״מים אלו ומנסים לעשות כל מה שניתן כדי להתמודד איתם.

שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה (צילום:  Alex Brandon/Pool via REUTERS/File Photo)
שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה (צילום: Alex Brandon/Pool via REUTERS/File Photo)

השר כ״ץ הדגיש כי לישראל ואוקראינה יש אויב משותף וזו איראן. השר כ״ץ אמר לעמיתו האוקראיני כי עכשיו הזמן לגייס קואליציה של מדינות באירופה להטיל סנקציות כואבות על איראן שיעצרו את האיראנים מהשגת נשק גרעיני ויחסמו את היכולת שלהם לספק כטב״מים וטילים שמופעלים כנגד אוקראינה וכנגד ישראל, באמצעות הפרוקסים של איראן במזרח התיכון.

על רקע האהדה הרבה שזוכה לה אוקראינה באירופה, השר כ״ץ גם קרא לשר קולבה לפעול מול כל ידידותיה האירופיות ולסייע לקדם איתם מהלך של הכרזה על משמרות המהפכה האיראניים כארגון טרור באירופה, בדומה להגדרה האמריקאית של משמרות המהפכה. 

שני השרים סיכמו על התנעת מדיניות משותפת לקידום סנקציות כלכליות תקיפות כנגד איראן והגברת המאמצים להכרזה על משמרות המהפכה כארגון הטרור. השיחה הזו מייצרת למעשה ציר מדיני חדש ירושלים-קייב שאמור לכתר את איראן להגביר הבידוד המדיני שלה.