חבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט מהמחנה הממלכתי, שעזב את קבינט המלחמה יחד עם חברי מפלגתו לפני כחודש, שוחח הערב (שישי) עם אופירה אסייג וחיים לוינסון בחדשות 12. בשיחה העניק אייזנקוט כמה הסברים חדשים לעזיבת מפלגתו את קבינט המלחמה וחשף את התמונה שהוא רואה מנקודת מבטו, הן בהיבט הטקטי והן בהיבט המדיני.

לפי אייזנקוט "אין תכנית מלחמה בלבנון. התכנית נשארה במתכונתה כפי שנקבעה בשבוע הראשון ללחימה" ומטרותיה לא עודכנו בהתאם לשינויים בשטח. בנוסף, הוא טוען "הקבינט המורחב טרם נחשף לפרטי מתווה העסקה, שכבר נמצא על שולחנו שלל סינוואר", ו"צילם של בן גביר וסמוטריץ' ריחפו מעל קבינט המלחמה לאורך כל הזמן, גם כשלא נכחו בחדר". 
לנסראללה כדאי שתהיה מלחמה, ולישראל כדאי להביא את זה בחשבון | שמואל רוזנר
"ככה לא מנצחים!": ח"כים בליכוד דורשים מנתניהו להחליף את גלנט, הלוי והגרי

נתניהו, בן גביר ולוין חוגגים את הממשלה החדשה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו, בן גביר ולוין חוגגים את הממשלה החדשה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אייזנקוט טען שהוא נושא באחריות המלאה לכישלון ביחס לאי השבת החטופים עד רגע זה, לדידו "ברמאדן היו תנאים טובים יותר להחזיר אותם, בין ינואר לפברואר, וזה לא קרה". 

הוא הסביר את עזיבת המחנה הממלכתי כך: "עזבנו אחרי לבטים קשים מאוד, שהתחילו באזור פברואר, שבו ראינו שהשיקולים הפוליטיים גורמים להתנהלות שגויה, בניגוד למטרת המלחמה ביום שאחרי, בבניית אלטרנטיבה שלטונית. ראינו שזה קורה גם באי הכנסת מטרות חדשות שהיו צריכות להיכנס לגבי החזית הלבנונית. זה קרה גם בסוגיית החטופים שבו אנחנו חשבנו שצריך לתת לצוות מנדט משמעותי, לראות אם הם משיגים תוצאות ואם לא אז להחליף אותם". 

עוד הוסיף אייזנקוט בעניין גזרת הצפון ומטרות המלחמה שם: "יש חמש מטרות מלחמה שנקבעו בשבוע הראשון ואנחנו תמכנו בהן. המציאות האסטרטגית השתנתה בצורה משמעותית מאוד. חזית לבנון היא חזית פעילה, יש לנו עשרות אלפים שלא נמצאים בבתים, ומטרת המלחמה נשארה כמו שהוגדרה בשבוע הראשון - הרתעה ומוכנות. היא צריכה להשתנות בצורה דרמטית כדי להוות את המצפן שלנו". 

אייזנקוט הוסיף ביחס לחיזבאללה: "כפי שהתפרסם, ב-11 לעשירי היה ויכוח אם לתקוף או לא. אני חשבתי שלא צריך. אבל בנובמבר-דצמבר הייתה כבר מדיניות שאנחנו ניסינו לקדם של להעביר את משקל הכובד לצפון וזה לא קרה". 

שריפות בצפון כתוצאה ממטחים כבדים (צילום :כב"ה צפון)

ביחס לראש הממשלה בנימין נתניהו והתנהלותו אמר אייזנקוט: "אני מאוד מוטרד. נתניהו הוא לא מלך. הקבינט הוא קולקטיב שמחליט ביחד. אני סמכתי יותר על הקולקטיב מעל שיקול הדעת שלו. אני פעלתי תחתיו ארבע שנים בתפקידי כרמטכ"ל, ראיתי איש אחר בקבלת ההחלטות שלו. החלטות ענייניות. ופה ראיתי החלטות אחרות לגמרי, כשצילו של איתמר בן גביר וסמוטריץ' נמצאים בחדר, גם כשהם אינם בחדר. וההחלטות שמתקבלות הן לא ההחלטות המיטביות לביטחון הלאומי של ישראל". 

אייזנקוט מתייחס לארבע מטרות שהציג נתניהו בעת השבעתו לראש ממשלה בכנסת הנוכחית: "כשהוא עמד והציג בכנסת שהמטרה הראשונה זה לעצור את הגרעין האיראני - חשבתי שהוא מתכוון כי אני פעלתי איתו לעשות את זה (כרמטכ"ל). אני לא ראיתי את זה קורה בשנתיים האחרונות. כשהוא אמר שהמטרה השנייה שלו זה שלום עם סעודיה - אני לא רואה שהוא מקדם את זה. הוא מפנה כתף קרה. וכשהוא מדבר על הזנקת הכלכלה קורה דבר אחר, והשבת הביטחון והמשילות - אנחנו רואים מה קורה". לסיכום דעתו על נתניהו אמר: "הוא לא עומד במבחן התוצאה".