מלחמת חרבות ברזל: העיתונאי ברק רביד דיווח הערב (שבת) ב'וואלה', כי ראש ה-CIA, ביל ברנס, צפוי לנסוע לדוחא השבוע כדי להצטרף למשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת האש בעזה, כך אמרו מקורות ישראלים.

"צריך לפגוע בהם": הסתה חמורה נגד חוקרי רצח מחבל הנוח'בה
נערכים לתרחיש הזוועות: המסמך הרפואי להתמודדות עם היריון חטופות בשבי נחשף

ברנס צפוי לקיים במהלך נסיעתו פגישה משותפת עם ראש ממשלת קטאר, ראש המוסד הישראלי וראש המודיעין המצרי במאמץ לדחוף קדימה את העסקה שעשויה להביא לשחרור 120 החטופים המוחזקים על ידי חמאס בעזה ולסיים את המלחמה בת 9 החודשים ברצועה. דוברת ה-CIA סירבה להגיב.

כזכור, מסמך רפואי חדש שסקר את הספרות הרפואית מגלה את הסוגיות הרפואיות הנפשיות והסוציאליות הצפויות במקרה שהתרחשה הזוועה ואחת מהחטופות שנאנסה הרתה. המאמר פורסם בגיליון החדש של כתב העת "הרפואה" של ההסתדרות הרפואית, והוא נכתב ע"י ד"ר לאה שלף מבית הספר לעבודה סוציאלית במכללת ספיר, והפסיכיאטר ד"ר גיל זלצמן מבית החולים גהה.

המחברים מציינים כי במספר מלחמות שהתרחשו ברחבי העולם נעשה שימוש באונס בנסיון שיטתי להשמיד אוכלוסייה. כך למשל התקפות דאעש מאז 2014 בעת המלחמה בעיראק ובסוריה, ואונס המוני של נשים במלחמות ביוגוסלביה לשעבר ורואנדה.

מספר מחקרים שבדקו את ההשלכות הפסיכולוגיות של אונס בנשים ששרדו במצבי מלחמה, הראו שהן סובלות ממגוון בעיות נפשיות ובהן חרדה, דיכאון, הפרעות דיסוציאטיביות, הפרעות בתפקוד המיני לצד צריכת אלכוהול, סמים וניסיונות התאבדות.

הצהרת משפחות החטופים בשער בגין ליד הקריה בתל אביב (צילום :אבשלום ששוני)

הסיכון לפתח "פוסט טראומה" – PTSD, לאחר אירוע אונס, גבוה פי 6.2 , וכאשר מדובר בנשים שנחשפו לאירועים טראומטיים אחרים כמו תקיפה, עינויים, הרג או אונס של אחרים, מתלוות לפוסט הטראומה הפרעות פסיכיאטריות קשות ארוכות טווח. סקירה של הספרות מצביעה על כך שהסיכוי להיריון כתוצאה מאונס בשבי עלול להגיע גם ל-20%.