על רקע הדיון הצפוי היום (ראשון) בישיבת הממשלה בנושא הארכת שירות החיילים הסדירים בצה"ל לשלוש שנים, מסרו גורמים בכירים בממשלה הערכה לפיה: "הדיונים בוועדת חוץ וביטחון יימשכו והכנסת תצא לפגרה ללא חוק גיוס. הכוונה היא, ככל הנראה. לדחות את הנושא לחורף".

כזכור, הארכת שירות החיילים הסדירים תובא לממשלה בשעה שרוב החרדים בגיל גיוס עדיין פטורים ממנו. לפני כשלושה שבועות אישרה מליאת הכנסת את דין הרציפות ולמעשה את המשך קידום חוק הגיוס שהגישה הממשלה הקודמת בראשות נפתלי בנט, ביוזמת שר הביטחון דאז בני גנץ. מאז, פסק בג"ץ כי למדינה אין סמכות להורות על הימנעות מגיוס בני ישיבות - ועל רקע זה, הורתה היועמ"שית למערכת הביטחון לפעול מיד לגיוס 3,000 בני ישיבות - ולעצור את התקצוב לאלה שאינם נענים לפסיקה. 

בחירות? לא בחצי השנה הקרובה: הכנסת תצא החודש לפגרת קיץ
חוק הגיוס: בין המפלגות החרדיות לבני גנץ - ההצעה של גלנט היא ההגיונית ביותר

הצעת החוק שעל הפרק כרגע קובעת גיוס של יותר מ-2,000 צעירים חרדים לשירות צה"ל בשנה הראשונה לחקיקתו, ואז עמידה ביעד גיוס חרדים הולך וגדל מדי שנה - עד שבשנת 2036 יגויסו קרוב ל-10,000 חרדים. החוק ביקש לשמור על מעמד "תורתו אומנותו" המעניק פטור מגיוס ללומדי תורה, אך לקבוע לצידו עיצומים כלכליים על ישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס: בשנת גיוס שבה לא יעמדו ב-95% מיעדי הגיוס, יופחת בשנת הכספים העוקבת סכום התמיכה, כך שלא יעלה על 80% מסכום הבסיס. החוק, כאמור, גובש לפני טבח ה-7 באוקטובר, ולפי ההתבטאויות של בכירי הצבא, אינו עומד בצרכיו כיום.