הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבת הממשלה את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, להאריך את משך הפינוי והריענון לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מגדר רצועת עזה ולתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון, עד ל-31 באוגוסט 2024. לאור התמשכות הלחימה והמשמעויות המבצעיות והביטחוניות הנובעות מהערכת המצב, ביחס ליישובי עוטף עזה וליישובי הצפון, למעט היישובים שאין מניעה ביטחונית לחזרת התושבים אליהם.

משרד התיירות ימשיך לשאת באחריות להתקשרויות מול מתקני הקליטה. כמו כן, בהמשך לכך, הממשלה החליטה להאריך את משך הזכאות של תושבי היישובים שקיימת מניעה ביטחונית לשוב אליהם למענק אכלוס עצמאי כפי שנקבע בהחלטות הממשלה הרלוונטיות, ובהסכם בדבר מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבים שהתפנו מבתיהם או שיצאו מבתיהם להתרעננות במסגרת מלחמת חרבות ברזל, לפי חוק הביטוח הלאומי.  כמו כן, נבחן פתרון להארכת דמי אבטלה וחל״ת וכרגע נבחנת בקשת התושבים להרחבת פתרונות אלו לטווח 3.5-9.

עסקת החטופים תטורפד? "נתניהו מבין מצוין שזו ההזדמנות האחרונה" | האזינו
צעיר נפצע קשה מרסיסים במטח לגליל; חיזבאללה: "תגובה ראשונית לחיסול אל-עטאר"

הקיצוץ במשרדי הממשלה (צילום: ללא קרדיט)
הקיצוץ במשרדי הממשלה (צילום: ללא קרדיט)


הכסף יגיע מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, אולם השרים לא קיבלו את הבשורה ברינה. במהלך ישיבת הממשלה הסוערת, תקפה השר גילה גמליאל: "קיצוץ מחפיר, לא מתנהלים בצורה כזאת - חוסר מקצועיות של שר האוצר. רוצים לסגור משרד אתם מוזמנים, לא עושים צחוק מאנשים. אגב כל שלוחותיו של שר האוצר לא מקבלים ביטוי בקיצוץ".

כמו כן, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, טען כי הדבר יוביל לפגיעה קשה בתפקוד המשטרה: "משמעות הקיצוץ פגיעה ישירה בשוטרים, בלוחמי האש בצפון, ובכיתות הכוננות. והכי חמור, נתתם לפני חודשיים כסף להקים אגפים בשב״ס, אנחנו באמצע פרויקט בינוי ענק, ועכשיו אתם מקצצים את הבנייה שתקצבתם, ואז תתלוננו שאין מקומות כליאה?! יש רזרבה במשרד האוצר, הגיע הזמן שתשתמשו בה". שר הבריאות אוריאל בוסו, הוסיף: "לא מבין איך אתם עושים את הדבר הזה, בית חולים בנהריה 30% תפוקה, אז עכשיו נקצץ עוד מנהריה?".

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

במהלך הדיונים על המשך התמיכה הכספית במפונים משרד האוצר הציע לרה"מ בתור חלופה קיצוץ בכספים קואליציוניים ולא קיצוץ רוחבי בתקציבי המשרדים. הרעיון נדחה.

מחוץ לישיבת הממשלה, אמר בוסו: "זו הפעם הרביעית שמנחיתים עלינו קיצוץ רוחבי ואני מתריע שהפעם זה עלול לפגוע קשה דווקא באותם אזרחים שלמענם מבקשים לקצץ. במלחמה הוכח שמשרד הבריאות חשוב לא פחות ממשרד הביטחון. כל קיצוץ כזה פוגע במוכנות לחירום, בבתי החולים, ברפואת הקהילה, במד"א ובמערך בריאות הנפש. משמעות הקיצוץ בעת מלחמה - היא פגיעה בבריאות הציבור".

עוד נמסר בנושא מטעם בן גביר, כי "אנו במלחמה, כפי שלא עלה על דעתו של אף אחד לקצץ בכספי משרד הביטחון וצה"ל, כך לא אמור לעלות על דעתו של אף אחד לקצץ בכספי המשרד לביטחון לאומי".