בסקר שנשלח הערב (ראשון) לכלל חברי הליכוד, הנסקרים מתבקשים, בין היתר, להתייחס לעסקת חטופים שעל הפרק ולהשיב האם הם תומכים או מתנגדים לעסקה.

זאת, לאחר שלשכת ראש הממשלה פרסמה מוקדם יותר היום את הקווים האדומים של ישראל במגעים לעסקת חטופים. על פי ההודעה, "כל עסקה תאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה, לא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס מגבול עזה למצרים, לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה וישראל תמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי החמאס".

"ילדה ילדה ילדה בשבי": המיצג המצמרר של יום השיבוש

הסקר שנשלח לחברי הליכוד בנוגע לעסקת החטופים (צילום: אנה ברסקי)
הסקר שנשלח לחברי הליכוד בנוגע לעסקת החטופים (צילום: אנה ברסקי)

"לפי דיווחים שונים", נכתב, "מתגבשת עסקה להחזקת החטופים לה מסכים ראש הממשלה נתניהו". הם תיארו כי במסגרת העסקה בשלב הראשון ישוחררו 33 נשים, מבוגרים וחולים, ושבשלב ב' ישוחררו יתר החטופים החיים. "בשני השלבים האלו ישתחררו מאות מחבלים מבתי הכלא הישראלים", המשיכה השאלה, "גם כאלה עם דם על הידיים".

"לאחר מכן - בשלב ג' - יוחזרו גופות מהשבי. האם אתה תומך או מתנגד לעסקה כזו?", נכתב בסקר. נזכיר, באשר לסעיף על שחרור מאות מחבלים מבתי הכלא, כי בשבוע שעבר שוחרר מנהל בית החולים שיפא מבית הכלא יחד עם עוד 45 אסירים ביטחוניים נוספים, וזאת לא במסגרת עסקה.

יתנגד? השר עמיחי שיקלי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
יתנגד? השר עמיחי שיקלי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

ישנם מספר חברי כנסת שלאחר פרסום מתווה ביידן שאושר במועצה לביטחון לאומי של האו"ם, התנגדו לו, כמו שר התפוצות עמיחי שיקלי שטען: "זו לא עסקה זו בדיחה", וכן טלי גוטליב, דן אילוז, אריאל קלנר וחנוך מיליבצקי.

ברשת כבר עלתה ביקורת בנוגע לתגובתו של ראש הממשלה לעסקה, בתוכם גם של העיתונאי בן כספית שכתב: "אדם שרוצה עסקה לא מפרסם פעמיים ביום את הפערים והקווים האדומים - אלא מנסה להבליט את ההסכמות".

היום פורסם ב"אל ערבי אל ג'דיד" כי בחמאס מחכים לתשובת ישראל לעסקה, ודיווחו כי הסכימו להתחיל את המו"מ ללא הפסקת אש קבועה. באשר לשיחות המו"מ, ישתתף גם ראש ה-CIA, ויליאם ברנס.

נזכיר כי היום חל גם "יום השיבוש" בהובלה של חלק ממשפחות החטופים, שבהם קראו המפגינים ליו"ר ההסתדרות להשבית את המשק, ואמו של החטוף מתן צאונגקר קראה לנתניהו: "אל תתטרפד את העסקה", גם לאחר שקראה את ההודעה מלשכתו.

נזכיר, כי בחודש מאי האחרון דיווחו במשפחות החטופים כי ראש המל"ל צחי הנגבי אמר למשפחות כי מאחר ומדובר במדינה דמוקרטית, "הממשלה תחזיר חטופים רק אם זה ישתלם פוליטית, אם סקרים יגידו שזה משתלם מבחינה פוליטית".

בסקר שנערך ב"מעריב" בחודש יוני, עלה כי כמחצית מהמשיבים (47%) אומרים שישראל צריכה לבצע את העסקה שהוצגה, לעומת 39% שתומכים בפעילות צבאית עצימה כדרך להשבת החטופים.