משבר חוק הגיוס: גורמים שנכחו בדיון ממושך בסוגיית הגיוס שהתקיים במסגרת ישיבת הממשלה אתמול (ראשון), טוענים כי "זיהו שינוי חיובי בקרב השרים החרדים".

עוד אמרו כי "הרושם הוא כי החרדים מוכנים להעביר את החוק, המספר של 3,000 מתגייסים חרדים תוך שנה מקובל עליהם". שני שרים טענו כי לאחר הישיבה כי "הרושם הוא שמי שמתנגד לחוק אלה לא החרדים, אלא שר הביטחון יואב גלנט שממשיך להתעקש על ההסכמה הרחבה, כאשר ברור שהסכמת האופוזיציה לא ריאלית".

בקואליציה נחושים להעביר את חוק הגיוס - פגרת הקיץ לא תעצור אותם
חוק הגיוס: סוף סוף מתייחסים לחרדים כמו לבני אדם | שמואל רוזנר

בתוך כך, ח״כ פינדרוס אמר בריאיון לקול ברמה: ״הציפייה שלנו היא לחוקק את חוק הגיוס עד סוף כנס הקיץ של הכנסת. נצטרך להתמודד, כמו בכל מלחמה״.

על רקע הדיונים על חוק הגיוס והגדלת השוויון בנטל, תקיים הוועדה לביקורת המדינה ישיבה מיוחדת בסוגיית הגדודים החרדיים בצה"ל ויכולת הקליטה של המערכת הצבאית. יוזם הדיון, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), הזמין סקר שהתפרסם כאן לראשונה, ונערך בקרב נשאלים מהמגזר החרדי.

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום:  חיים גולדברג, פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

הסקר חושף נתונים מעניינים בעמדות החרדים ביחס לגיוס לצה"ל. לפי הנתונים, יש פער בין היחס העקרוני נגד גיוס בני הישיבות לבין השאלה מה היה קורה אם היו יותר מסגרות מותאמות למגזר החרדי.

במענה לשאלה "אם הצבא יקים מגוון יחידות שיהיו בהן תנאים שיאפשרו לגברים חרדים לשמור על אופי חייהם, האם יעלה הסיכוי שיותר גברים חרדים יתגייסו לצבא?", השיבו כ־60% מהנשאלים שזה אכן יעלה את האפשרות לגיוס חרדים.

שיעור הסבורים שהתאמות מצד הצבא יביאו לגיוס חרדים גבוה יותר בקרב הציבור המבוגר יותר (מעל גיל 40) ובזרמים הספרדיים והחסידיים, בעיקר בקהילת חב"ד - עם 93% תמיכה. מנגד, רוב הנשאלים (72%) מתנגדים עקרונית לגיוס חרדים לצה"ל בגיל 18. האחוז הנמוך ביותר נגד גיוס נרשם בקרב קהילת חב"ד עם 60% התנגדות לעומת 76% בקרב הציבור הליטאי.

מהנתונים עולה שאף שהחברה החרדית מתנגדת עקרונית לגיוס, בדומה לעמדתה של ההנהגה החרדית, יש רוב הטוען שהקמת יחידות מיוחדות למתגייסים חרדים תגביר באופן משמעותי את האפשרות לגיוס.