בעיתון "אל אנבע" הכוויתי דווח היום (רביעי) ממקור מיודע שציטוט דיפלומטיים מערביים כי השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין עדיין מחפש הסכם שבאמצעותו יוכלו גם בצד הלבנוני וגם בצד הישראלי - לצאת מנצחים. לפי הדיווח אחד הדברים שמחפשים להשיג בהסכם הוא נסיגה הדדית משני צדי הגבול, גם של ארגון הטרור חיזבאללה וגם של הצבא הישראלי - עם ערבות אמריקאית, וכן תפקיד פעיל לכוחות בינלאומיים.

עם זאת דווח כי המאמצים האלו דורשים דיונים נוספים. נציין, לא ידוע מה אמינות המקור וכן למתי הדיווח עדכני.

יודע משהו שאנחנו לא? שליח ארצות הברית במסר בנוגע ללבנון
אבסורד: כך התנהלות האו"ם מחזקת את החות'ים בתימן

מטה "נלחמים על הצפון" בסרטון תגובה לחיזבאללה (צילום :מטה נלחמים על הצפון)

לדברי המקור, "משרד החוץ האמריקאי לא פוסל כי הוכשטיין יכין הסכם חדש שעשוי להיות דומה להסכם שנכתב באפריל בעקבות מבצע 'ענבי זעם' ב-1996". נזכיר כי ב-25 באפריל באותה השנה התקבלה במועצת הביטחון של האו"ם החלטה שכללה גינוי מפורש לישראל ובקשה להפסיק את הפעילות בדרום לבנון, כשב-27 באפריל נחתמה הפסקת אש שכללה התחייבות להפסיק לירות קטיושות לעבר ישראל, איסור לפגוע באזרחים בשטח לבנון וכן ועדת מעקב שתפקח על ביצוע ההסכם ותורכב מנציגי ארה"ב, ישראל, סוריה, לבנון וצרפת.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נזכיר, כי זאת לאחר הירי המאסיבי אתמול לצפון ולרמת הגולן, שבו נהרגו שני אזרחים במהלך נסיעה במכוניתם בכביש בגולן. על רקע הדברים, עמוס הוכשטיין הגיע לישראל וללבנון לפני כשלושה שבועות, ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שביצע שיחות בביירות במטרה לעדכן אותו על המסרים מלבנון.

נג'יב מקאתי, עבדאללה בו-חביב, עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
נג'יב מקאתי, עבדאללה בו-חביב, עמוס הוכשטיין (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

לפני כשבוע מקורות יודעי דבר אמרו ל"אל-אח'באר" כי השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין "שידר בביקורו האחרון בביירות כי ישראל תסיים את 'פעולות האיבה הגדולות' בעזה תוך שבועות ותפרוס את כוחותיה מחדש". על הדיווח הזה, כך דווח ב"אל אנבע", גם בכירי בלבנון מדברים, וציינו כי מדובר בפרק זמן של בין שבוע לשלושה עד שהמלחמה בעזה תסתיים - כך לפי חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר, איברהים אמין א-סייד. במקביל, בלבנון נמצאים במצב רעוע, ומחכים בציפייה לבחירות לנשיאות - מה שלא קרה מאז ה-31 באוקטובר 2022.

התגובות של תושבי הצפון

ראש מועצה אזורית גולן, אורי קלנר, התראיין היום לרדיו 103fm וסיפר על שני ההרוגים מהרקטה בגולן: "הם היו חברים טובים והורים מדהימים. אנחנו עסוקים בלחבק את המשפחה, ומלווים את הקהילה". לדבריו, בגולן כבר עשרות שנים לא הייתה פגיעה בנפש כתוצאה מנפילות ורקטות: "לא יכול להיות שממשלת ישראל מאפשרת דבר כזה. צריך להעביר את הלחימה אל מעבר לגבול. צה"ל והמדינה יודעים לעשות את זה. הייתי במילואים וראיתי מה קרה בכפר עזה, אנחנו נגן בכל האמצעים על התושבים שלנו".

פגיעה ישירה ברמת הגולן  (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
פגיעה ישירה ברמת הגולן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

"אנחנו דורשים חודשים ארוכים את הדרישה הכי בסיסית של אזרח במדינת ישראל: קבלו החלטות והגנו עלינו. זה הדבר הכי בסיסי לבקש אחרי תשעה חודשים של מלחמה. אנחנו כאן בגולן מחזיקים את הספר. ראינו מה קרה ב-7 באוקטובר. אם אנחנו לא פה, המחבלים נמצאים בירושלים ובתל אביב. תושבי הגולן צריכים להיות בטוחים. כשאמא שולחת את הילד שלה לבית ספר, היא לא צריכה לחשוב אם תהיה לו אזעקה או שיפגוש אותו בדרך טיל", הוסיף.

רפאל סאלב, תושב קריית שמונה: ״המילה ניצחון הושמטה מהלקסיקון. שר הביטחון אמר השבוע ש״בכוח גדול נביא להסדרה״. אם המטרה היא הסדרה - המצב רק הולך להדרדר. ההצעה להרחקת חיזבאללה הפכה להצעה על הרחקה הדדית. מדוע יש השוואה או סימטריה בין ארגון טרור לצבא הגנה לישראל?״, זעם. ״במשך כל 9 החודשים שאנחנו מפונים, נתנו גב למדינה - אך קיבלנו כאפה לפרצוף בדמות הסדרה או הסכם".

"אין שום סיכוי שלאחר כל התקופה הזו, נחזור לקריית שמונה החבולה וההרוסה אחרי הסכם. קבוצות הווטסאפ של המפונים מבעבעות מתחושת ההפקרה והמציאות הביטחונית הלא נורמלית. אם הסכם ייחתם - אנו ניאלץ לצאת לרחובות ולהבעיר את המדינה מהסיבה הפשוטה שהסדר יביא בוודאות את הטבח הבא בצפון, שיהיה פי 10 יותר עוצמתי ממה שחווינו בדרום. אי אפשר לסמוך על ארגון טרור״, קובע. ״הדם יהיה על ידי הממשלה הזאת״, אמר. ״למה הפיקוד הבכיר מדבר על הסדרה ולא על ניצחון? אין להם בושה? הניצחון זה היעד שמחזיק את הלוחמים שלנו בשטח. זה כבר לא רק כעס על מקבלי ההחלטות - אלא כאב עצום ואובדן דרך״.

מטה "נלחמים על הצפון" המייצג מאות משפחות מפונים ותושבי הצפון בתגובה לדיווח על כך שהמתווך הוכשטיין פועל להביא ל"נסיגה מאוזנת והדדית" בשני צידי הגבול: "בשעה שקהילת הגולן והצפון מבכה את רצח שני ההורים אתמול במתקפת חיזבאללה, ממשלת ישראל וצה״ל ממשיכים לדבר על הסדרה והסכם כניעה. ככה נראית הפקרות ביטחונית. הגיע הזמן להכניס את תושבי לבנון למקלטים. הגיע הזמן להחזיר את המילה ניצחון לערכי המדינה וצה״ל. אנחנו במלחמה וצריך לנצח בה".