שר הביטחון, ח"כ יואב גלנט, דיבר היום (רביעי) במליאת הכנסת וענה על שאילתה של ח"כ מירב בן ארי בנושא "מחסור בסד"כ בצה"ל", וזאת בנושא גיוס חרדים לצה"ל.

נתניהו שקל לעצור באירופה בדרך לארה"ב, אבל אז הוא קיבל את הבשורה
ליברמן חשף בשידור חי: זה הדבר שמוכיח - נתניהו הולך לבחירות

"תשעת החודשים האחרונים הוכיחו מעל לכל דבר אחר שצה"ל זקוק לחיילים. הדברים הם פשוטים. לא הכול אפשר לקנות בכסף או להביא מחוץ לארץ. יש דבר אחד שאנו לא יודעים להביא מחוץ לארץ – וזה חיילים וחיילות. מדובר פה בצורך מבצעי ממשי. היערכות מערכת הביטחון תחת אחריותי החלה בקליטת חיילים חרדים טרם המלחמה והמאמץ האמיתי היחיד שעשיתי למעט מאמצי המלחמה בתקופת המלחמה – עסק בנושא גיוס החרדים", אמר.

"הנושא שקוראים לו גיוס חרדים עומד ביסוד בעיות חברתיות בישראל מאז שנת 48 ונידון בבג"ץ מאז שנת 98. אתמול נפל דבר, החלטנו שבחודש הקרוב אנו מוציאים צווים לאחר טיוב נתונים. אנו רוצים להצליח, אנו רוצים יחס גבוה בין כמות הצווים שנשלחת לבין ההיענות. אנו לא מחפשים בעיות, אלא להתחיל בטוב, ובתהליך הדרגתי", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "אנו עושים את זה כדי לשפר את היכולת המבצעית של צה"ל שאכן זקוק לעוד חיילים והמקורות שלהם הם ברורים. המקורות של הגיוס לצה"ל הם חיילים בסדיר – הארכת שירות, חיילים במילואים ואוכלוסיות נוספות ובראשן החרדית. בהיבט הזה צריך להבין את הפרופורציות ולזכור שהנתח העיקרי בשלב זה עדיין יושב על צבא החובה ועל המילואים כמשלים. 

לסיום ציין: "אנו לא רוצים להגיע להתנגחות פוליטית או לשסע בעם, יש פה רצון לעשות תהליך פוזיטיבי שיביא לכיוון המתאים. נשלים מקיץ 24 ועד קיץ 25 גיוס של 3,000 חרדים שזה תואם בעת הזו את הקיבולת של צה"ל. האוכלוסייה החרדית דורשת התאמות ספציפיות. הדוגמה הכי קטנה היא בנושא המזון".

יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בתוך כך, יקי אדמקר דיווח ב"וואלה!" כי המנהיגים החרדים שוקלים לפרסם בימים הקרובים מכתב שבו הם אוסרים על תלמידי ישיבות כל שיתוף פעולה עם צה"ל, כולל הגעה ללשכת גיוס לטובת התייצבות בצו ראשון או קבלת פטור משירות.

בפגישות שנערכו ביממה האחרונה בבתיהם של מנהיגי הזרם הליטאי, הרבנים דוב לנדו ומשה הלל הירש, סוכם כי אם יישלחו צווי גיוס לכמות גדולה של תלמידים חרדים - הם יורו על כך באופן מידי עד להסדרת מעמדם החוקי של תלמידי הישיבות ש"תורתם אומנותם". למהלך צפויים להצטרף גם מנהיגים חרדים המזוהים עם שאר הפלגים החרדים המרכזיים.

אם ההוראה תפורסם פומבית, זאת תהיה הפעם הראשונה שבה ההנהגה החרדית המרכזית מיישרת קו עם "הפלג הירושלמי", זרם ליטאי קיצוני שדוגל בגישה דומה במשך שנים, ואוסר על תלמידיו להתייצב בלשכות גיוס אפילו לטובת דיחוי מגיוס לצה"ל בשל מעמד "תורתו אומנותו", בתקופה שבה היה חוק בתוקף.