לאחר ששלשום שר הביטחון יואב גלנט אימץ את המלצת צה"ל להוצאת צווים של מלש״בים מהמגזר החרדי בחודש הקרוב, המנהיג הליטאי הרב דב לנדו פרסם מכתב לתלמידי הישיבות שפורסם הבוקר (חמישי) בעיתון "יתד נאמן" בו הוא מפציר שלא התייחס כלל לצווי הגיוס שעשויים להגיע אליהם.

"במשך שנות השלטון כאן בארץ הייתה הבנה עם רשויות הצבא כי בני הישיבות והכוללים לא יגויסו, ועל כן בהוראות גדולי הדור זצ"ל ע"מ להתנהל כציבור הגון וממושמע שיתפו פעולה עם רשויות הצבא בכדי להסדיר חוקית את הדיחוי אשר כלל התייצבות בלשכות הצבא לשם קבלת מעמד בן-ישיבה", כתב הרב לנדו בפתח מכתבו.

בצבא מזהירים: "מקווים שלא נגיע למצב שבו המשטרה תצטרך לבצע מעצרים"
נתניהו והחרדים קנו לעצמם זמן יקר - אבל הפור למעשה כבר נפל | אנה ברסקי

עוד הוסיף כי "כעת המצב הוא שהערכאות הכריזו מלחמה כנגד עולם התורה, והם אלו שפתחו חזית ובאו לשנות מההסדר שהיה קיים כל השנים, והורו לצבא להתחיל בהליך גיוס בפועל של בני ישיבות, ומכיוון שהצבא מחויב לערכאות, נוצר ההכרח כי אין ביכולתנו לסמוך על סיכומים והבנות עם ראשי הצבא כיון שידיהם כבולות בשלשלאות של ברזל בידי השופטים, וכל היענות לגזרות הערכאות מהווה כניעה למלחמתם בהשם ובתורתו".

"ועל כן ההוראה לבני הישיבות שלא להתייצב כלל בלשכות הגיוס, ולא להיענות לכל זימון שהוא, גם לא לזימון ראשון", סיכם המנהיג הליטאי הבכיר בסוף מכתבו.

הפגנת חרדים נגד הגיוס  (צילום: איתי רון פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד הגיוס (צילום: איתי רון פלאש 90)

מכתבו של הרב לנדו מצטרף להנחיה של בכירי הרבנים הספרדים במכתב רשמי לתלמידי הישיבות, תחת השם "פסקי הלכה למעשה מול גזירת הגיוס", ובו הוראה ברורה שלא להתייצב בלשכות הגיוס. במכתב שפורסם הם תקפו את החוק המוצע שנדון בימים אלה בוועדת החוץ והביטחון וכתבו כי בשל העובדה שהוא כולל בתוכו יעדי גיוס יש "להימנע באופן מידי מכל עיסוקי החקיקה ולהתנגד להם בתוקף" כי משמעות היעדים היא "חורבן התורה ומסירה בידיים של נשמות עם קודש לשמד".

הם אף אוסרים כל התייצבות בלשכת הגיוס וטוענים כי "היא אסורה על פי התורה ומהווה סכנה עצומה באשר משמעות ההתייצבות שם היא התחלת תהליך גיוס ו'חיול', ונתינת טרף לשיניהם". בין החותמים על המכתב: הרב ראובן אלבז, הרב שלמה מחפוד והרב יהודה כהן, שהם חברי מועצת חכמי התורה של ש"ס, הסמכות הרוחנית העליונה של המפלגה.