אביגדור ליברמן פותח מבערים: בראיון נרחב למעריב שיפורסם במלואו מחר מצהיר יו"ר ישראל ביתנו – "ישראל בדרך לחורבן בית שלישי, אנחנו שואפים לשינוי דרמטי".

היה דובר על תנאי? אילון לוי חושף: "לא היה לי חוזה כתוב"
כתב מעריב עונה לכתב האישום של יצחק בריק נגד הרמטכ"ל ומפוצץ את הספינים שלו

ליברמן, שנמצא בימים אלה בפני מה שנראה שאחת מנקודות ההכרעה הפוליטיות המשמעותיות בקריירה שלו עם הדיונים על הקמת מפלגת ימין חדשה שתנסה להתחרות בליכוד, תוקף בראיון במילים חריפות מאוד את ראש הממשלה בנימין נתניהו, את חברי הליכוד, את המפלגות החרדיות, מפלגת הציונות הדתית – ובטוח ש"מכונת הרעל" כבר בדרך אליו.

"המושג של ימין חילוני לא קיים אצלנו", אומר ליברמן בנוגע לסערת חוק הגיוס, "כשאתה מגיע לבית ז'בוטינסקי, אתה רואה שלושה פסלים: הרצל, ז'בוטינסקי, טרומפלדור. שלושתם היו אתאיסטים מובהקים. לא סתם חילונים – אתאיסטים מוחלטים! אז כל מה שאנחנו רואים היום, זה מבנה עקום".

"אני נולדתי בבית בית"רי, ואילו יהדות התורה וש"ס הן מפלגות אנטי-ציוניות מובהקות. גם מפלגת הציונות הדתית היא מפלגה אנטי-ציונית שלא דוגלת בכל האידאלים הליברליים של הרצל, והעומד בראשה – בצלאל סמוטריץ' – דוגל במדינת הלכה. אז מה הקשר בין הקשקושים שלו לתפיסת החזון הציונית? אני לא נמצא בפוליטיקה כדי לפעול בניגוד להוראות היצרן.

מה זה מדינת ישראל? מה זה מדינת יהודית? צריך לעבוד לפי הוראות היצרן! כוונתי – לאלטנוילנד של הרצל. הוא זה שהציג את התפיסה מה זה מדינה של יהודים, הציג פילוסופיה, חזון. הוא תיאר הכל בדיוק, ואילו אנחנו פועלים בדיוק בניגוד לאותן הוראות היצרן. ולכן זה מה שיוצא לנו. אני שואף לשינוי דרמטי. אחרת אין שום טעם".

"מבחינתי כל מה שמייצגות ש"ס ויהדות התורה נוגד את המקורות שלנו", הוא אומר, "והם עוד מעזים להגיד שהם דואגים ליהדות ולעולם התורה? מבחינתי הם הכת הכי קרובה ליהדות! מאיפה זה בא שליהודי אסור להיות לוחם? כל גדולי ישראל כולם היו לוחמים – יהושע בן נון, כלב בן יפונה, המכבים, יהודית ואפילו יעל אשת חבר הקיני. רמב"ם כותב שבמלחמת מצווה גם החתן יוצא מחדרו וגם כלה מחופתה. גם בנושא של עבודה. גם רמב"ם ורש"י עבדו במשרה מלאה והלל הזקן היה חוטב עצים. אני עושה קידוש בשבת ומה אני קורא שם? 'ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך'.

מפורשות! מה החתן מתחייב מתחת לחופה? לפרנס ולכלכל את אשתו! מה שקורה בפועל זה בדיוק הפוך. ואני חוזר ואומר: אין לי שום בעיה עם הציבור החרדי, יש לי בעיה עם עסקנים חרדיים שמחזיקים את הציבור שלהם כבני ערובה ומנצלים אותם עבור שלושה דברים – כוח, כסף וכבוד. ועם ישראל ערבים זה לזה וחייבים לשחרר את אותם בני הערובה".

"אני לא מתכוון לסבסד שום מוסד חינוכי שלא מלמד ליבודי ליב"ה. אין דבר כזה. אף לא אגורה אחת מתקציב המדינה. אותו דבר לגבי מי שמסרב לשרת שירות צבאי או לאומי. אני לא שולח משטרה ולא מכניס אתכם לבית הסוהר, אבל זה יהיה סעיף ברישום פלילי, ואיתו לא תוכלו לצאת לחו"ל, לא תהיו זכאים לשום 'מחיר למשתכן' ולשום הטבות מטעם המדינה. ולשם כך, די ברור שהחרדים לא יהיו בקואליציה".

אביגדור ליברמן טוען שבנימין נתניהו מנע את חיסול הנייה (צילום: באדיבות כאן 11)

האם זה לא מה שניסתה "ממשלת שינוי" של בנט-לפיד שהיית חבר בה?
"הבעיה של ממשלת שינוי הייתה שהיו בה כמה משת"פים עם אותם החרדים, כמו ניר אורבך ועוד כמה אנשים שם בפנים. אבל שוב: אין טעם להקים את מה שכבר היה. צריך משהו חדש. שמעתי כבר את יאיר גולן מדבר אל לב החרדים, מחלק להם הבטחות בנושא חוק הגיוס. אני חושב שאסור לאמץ את הגישה הזאת של מטרה המקדשת את האמצעים.

אצלנו אין דילים. אנחנו באים ודורשים.  אי אפשר מצד אחד להאריך שירות סדיר לחיילי סדיר ושרותי מלואים למילואימניקים ומצד שני – להעביר את חוק ההשתמטות. מה זה חוסן לאומי? זה ערכים משותפים! אם אין חזון וערכים, המדינה לא תחזיק מעמד".

הראיון המלא יפורסם מחר במעריב