לקראת ביקורו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארה”ב והנאום שיישא בפני שני בתי הקונגרס, ההערכה היא כי נתניהו לא יפתיע לרעה את הנשיא ג’ו ביידן (כפי שחוששים בממשל) ולא ייתן נאום לעומתי או ביקורתי כלפי הנשיא, שממילא נמצא במצב פוליטי מורכב. זאת, בניגוד לנאום הלעומתי שנשא בקונגרס ב־2015.

לפי הגורמים המעורים בנושא, בנאומו צפוי נתניהו להתייחס, בין היתר, להסדר האזורי האפשרי, שכולל את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

סיוט ברחוב עזה: מצביעי הימין כבר מסמנים את היורש הפוטנציאלי לנתניהו | סקר מנדטים
"הסימנים יותר חיוביים": ג'ייק סאליבן התייחס להתקדמות במו"מ

על פי הערכות, בסבירות לא מבוטלת - הנאום הרביעי של נתניהו בקונגרס האמריקאי צפוי להיות האחרון בפני הפורום הזה. על כן, הפעם במיוחד, נתניהו מתכוון לשאת נאום שיותיר רושם חיובי ויביא בשורה של שלום.

ברקע ההכנות לנאום, לאחרונה מגיעים מסרים לראש הממשלה ולמקורביו מבכירי המפלגה הרפובליקנית בארה”ב. המסר שמועבר באפיקים שונים, ישירים ועקיפים, וחוזר על עצמו בשורה של שיחות שלאחרונה ניהלו בכירים ישראלים עם בכירי הרפובליקנים, הוא: לא למהר להגיע כעת להסדר האזורי, בטח לא לפני הבחירות בארה”ב. זאת, לפי הרפובליקנים, מכיוון שההסדר האזורי ההיסטורי במזרח התיכון צפוי לחזק באופן משמעותי את ביידן ואת המפלגה הדמוקרטית.

על כן, בכירים רפובליקנים מבקשים להמתין עד לבחירות לנשיאות, שבהן – כך הם משוכנעים, בהתבסס על הסקרים האחרונים – ינצח המועמד שלהם, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

לדברי הגורמים מהמפלגה הרפובליקנית בשיחות עם בכירים ישראלים, “בלאו הכי, בתקופת הבחירות ביידן לא יכול לצפות לשיתוף פעולה מצד הקונגרס. זה עוד היה אפשרי בשנה שעברה, אפילו בחורף. אולם כעת, גם אם ההסדר יבשיל ויגיע להצבעות בסנאט, הסנאטורים הרפובליקנים יתקשו לתמוך בנושא זה, אם יתבקשו על ידי טראמפ לחסום את המהלך. לא סביר שיהיו מוכנים לתת לביידן את המתנה היקרה הזאת”.

ברקע המסר הרפובליקני, ההנחה בישראל היא כי אם וכאשר נתניהו יזהה הזדמנות אמיתית להגיע להסדר הנורמליזציה עם סעודיה, הוא לא יעכב אותו באופן מלאכותי בגלל הבחירות בארה”ב. אחד ממקורבי ראש הממשלה אמר: “נתניהו יעשה את מה שנכון לישראל. טראמפ מאוד מעניין את ראש הממשלה, אך מה שהכי מעניין את נתניהו הוא המורשת שיותיר מאחוריו. לכן, אם תהיה הזדמנות לקדם שלום עם מדינות ערב, הוא לא יעשה חשבון לאף אחד”.

בנוסף, על פי הערכה בישראל, אם תהיה התקדמות משמעותית לקראת הסדר אזורי ונתניהו יוביל את המהלך, הדבר יהווה טריגר להקמת ממשלת אחדות. במקרה כזה, נראה שגם הקדמת הבחירות לא תיראה בעיני נתניהו כאפשרות כה מאיימת.