הממשלה אישרה היום (ראשון) את הארכת שירות החובה בצה"ל ל-36 חודשים למשך שמונה השנים הבאות. הייעוץ המשפטי לממשלה הבהיר כי "חוקתיות ההחלטה תלויה בנקיטה בצעדים מיידים להגברת השוויון בנטל", קרי - בקידום חוק גיוס של צעירים חרדים.

החשש: טיל שיפגע בבית מלון - זאת אחת הערים המטווחות ביותר בישראל מארבע זירות
גודל האחריות: איך מרגיש צוות האוויר שמתפקד כ"עיניים של המדינה"?

עם זאת, לאחר מכן מסרה היועצת המשפטית לממשלה כי "הגדלת הנטל על המשרתים למשך שנים, בלי לנקוט במקביל בפעולות ממשיות לגיוס בני ישיבות ולפיזור הנטל, לא תהיה חוקתית".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס להארכה וכתב: "הארכת שירות החובה תוך הגדלה משמעותית של התגמול למשרתים, היא כורח המציאות המאתגרת שבה אנו נמצאים. ועדיין, הייתי מצפה מראש הממשלה, משרד הביטחון ומהרמטכ"ל - שאותה היד שמכבידה את הנטל על המשרתים שעושים זאת בגאווה ובמסירות, תפעל להעברת מתווה שירות עכשיו, כדי להבטיח שבעוד כמה שנים, נוכל לקצר את השירות בחזרה ולחלק אותו באופן שוויוני יותר. מצופה ממי שיש לו אומץ לשלוח חיילים אל הקרב, שיהיה לו את האומץ גם לסכן את הקואליציה שלו, למען ביטחון ישראל".

ח״כ מתן כהנא: "אי אפשר ביד אחת להכביד את העומס ולקרוע את המשרתים וביד השנייה לעשות הכל כדי לפטור את אחינו החרדים מהזכות והמצווה לשרת בצה"ל. כדי לנצח במלחמה ולהתמודד עם האתגרים הביטחוניים חייבים 'צבא עם' גדול חזק וחכם". יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר: "ממשלת ישראל יורקת בפרצופם של לוחמי צה״ל כשהיא מאשרת את הארכת שירות הסדיר בזמן שממשיכים לפטור את החרדים מגיוס". 

מאחים לנשק נמסר בתגובה על אישור הממשלה להארכת השירות הסדיר: "יד אחת של שר הביטחון חותמת על הארכת השירות הסדיר ומוסיפה למעמסה בנטל וביד האחרת מחזיק גלנט את צווי הגיוס לאברכים בניגוד לחוק". שר הביטחון, התחייבת שהחיילים לפני הטריקים והשתיקים, שהביטחון לפני הפוליטיקה. ציית לחוק, שחרר את הצווים".

כיום, משך שירות החובה עומד על 32 חודשים וביולי 2024 הוא אמור להתקצר בחודשיים - אך בעקבות הימשכות המלחמה, בצה"ל דרשו להאריכו ל-36 חודשים. גלנט הניח את התיקון לחוק כבר בחודש פברואר, לצד החוק להארכת שירות המילואים, אך בשל הביקורת הציבורית הנרחבת על קידום הפטור הגורף מגיוס לבני ישיבות, הממשלה לא קידמה אותו ולא דנה בנושא.

מה שנשאר בינתיים תקוע, הוא הארכת שירות המילואים, שם הצבא מבקש להעלות את גיל הפטור ממילואים ולהגדיל את כמות ימי המילואים בשנה. אולם, הקואליציה לא הצליחה בהוראת שעה זמנית להאריך את שירות המילואים בשנה מאחר ולא הצליחה לגייס רוב.