שר החוץ של בריטניה, דייוויד לאמי, הגיע השבוע לביקורו הראשון באזור מאז כניסתו לתפקיד. במהלך פגישותיו עם בכירים ישראלים אישר לאמי כי ממשלת הלייבור החדשה  ביקשה לקיים דיון על עצם סמכותו של בית המשפט הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג הנוגעת להוצאת צו מעצר בינלאומי לראש הממשלה נתניהו בשל פשעי מלחמה לכאורה בעזה.

נזכיר כי לקראת סיום כהונתה של הממשלה הקודמת בריטניה, בעלת מעמד של "ידיד בית המשפט", פנתה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בבקשה לקיים דיון על סמכות של ה-ICC לשפוט אזרחים ישראלים ולהוציא צווי מעצר, בהתאם לבקשת התובע הראשי של בית הדין, כרים קאן. שר החוץ הבריטי הבהיר, כאמור, במהלך ביקורו בישראל כי ממשלתו לא מתכוונת למשוך את הבקשה והיא עומדת על כנה.

"דבר כזה עוד לא היה": האם בריטניה תציל את נתניהו וגלנט מצווי המעצר?
התובע בהאג ביטל ביקור בעזה - והעדיף להוציא צווים נגד ישראל

גורמים בריטים הבהירו כי שר החוץ הבריטי אמר בעקביות בפגישותיו כי הממשלה רק לאחרונה נכנסה לתפקיד והיא פועלת כעת להגיע להסכמה.

נזכיר, כי בישראל חששו כי ממשלתו של סטארמר תבטל את הבקשה לעיכוב ההחלטה. ההתפתחות הגיעה כאשר סטארמר, ראש ממשלת בריטניה החדש, אמר לנשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי הוא מאמין שלפלסטינים יש זכות בלתי מעורערת למדינה פלסטינית עצמאית. סטארמר שוחח עם עבאס ביום ראשון על "הסבל המתמשך ואובדן החיים ההרסני" בעזה.

קיר סטארמר, בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Nathan Howard,Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)
קיר סטארמר, בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Nathan Howard,Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)

הוא גם שוחח עם ראש ממשלת ישראל נתניהו, והדגיש את הצורך "הברור והדחוף" בהפסקת אש בעזה. "הוא הוסיף כי חשוב גם להבטיח שהתנאים ארוכי הטווח לפתרון שתי המדינות מתקיימים, לרבות להבטיח שלרשות הפלסטינית יהיו האמצעים הכספיים לפעול ביעילות", נמסר בהודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה הבריטי. סטארמר אמר באותה שיחה כי המצב בגבול הצפוני של ישראל, שבו התקיימו חילופי אש עם חיזבאללה בלבנון, הוא "מדאיג מאוד" ו"חשוב שכל הצדדים יפעלו בזהירות".