האיחוד האירופי הטיל היום (שני) סנקציות נוספות נגד חמישה אנשים ושלוש רשויות, האחראים לדבריו ל"פגיעה רצינית ושיטתית נגד פלסטינים באזור יהודה ושומרון, כולל פגיעה בזכות של כל אדם לזכות ביושרה מנטלית ופיזית מהרף הגבוה ביותר, הזכות לקניין, הזכות לפרטיות בחיי משפחה ועד חופש דת והזכות לחינוך". 

חשש בתפוצות: ביקורת צרפת על ישראל תגביר את האנטישמיות
רגע לפני פתיחת הוועידה הרפובליקנית - דונלד טראמפ קיבל בשורה גדולה

האישיים הנענשים מהסנקציות הם פעילי הימין הקיצוני: משה שרביט, הבעלים של "חוות משה" בבקעת הירדן שעל פי האיחוד האירופי חלים בה איומים ואלימות של מתנחלים כלפי תושבים פלסטיניים, צבי בר יוסף, הבעלים של "החווה של צבי" שכבר גרם לפציעות קשות של מספר פלסטינים מכפרים סמוכים, ברוך מרזל שקרא בגלוי לטיהור אתני של פלסטינים, בן ציון "בנצי" גופשטיין, מייסד ומנהיג הארגון "להב"ה" ויששכר מן, מייסד מאחז חוות מן בדרום הר חברון. 

חסימת משאיות הסיוע במעבר אלנבי (צילום: צו 9)
חסימת משאיות הסיוע במעבר אלנבי (צילום: צו 9)

ולצידם, כאמור, גם הרשויות והארגונים הנענשים, והם: תנועת "צו 9" החוסמת תוך הפגנת אלימות ותקיפות באופן קובע משאיות סיוע הומניטרי המספקות מים, מזון ודלק לעזה, "חוות משה" ו"החווה של צבי". 

ההגבלות החלות על אלו הן הקפאת נכסים, איסור אספקת כספים או משאבים כלכליים במישרין או בעקיפין ואיסור נסיעה למדינות האיחוד האירופי. 

לאור הטלת המגבלות והענישה של האיחוד האירופי על הגורמים שצויינו, זימן שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', את האיחוד האירופי לפגישה. "פגשתי חבורה של אנשים שלא מוכנים לקבל את המצב הקטסטרופלי של חטופינו בעזה ולעבור על כך לסדר היום. הם הובילו מחאה לגיטימית ולא אלימה שהיא חיונית במדינה דמוקרטית", אמר סמוטריץ'. 

"הסנקציות האמריקאיות הן צעד לא ראוי ולא מקובל בין ידידות. זו התערבות לא דמוקרטית בדמוקרטיה הישראלית, בפגיעה וחופש הביטוי והמחאה של אזרחי ישראל. הטלת סנקציות על אזרחים ישראלים בהתיישבות או בקרב ארגוני ימין היא חציית קו אדום. שוחחתי בעניין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר רון דרמר בדרישה לפעול בנחישות מול ממשל בידן בדרישה לבטל את הצעדים הלא ראויים הללו נגד מדינת ישראל ואזרחיה", הוסיף לציין.

בצלאל סמוטריץ' בישיבה עם צו 9 (צילום: דוברות הציונות הדתית )
בצלאל סמוטריץ' בישיבה עם צו 9 (צילום: דוברות הציונות הדתית )

הסנקציות הנ''ל אינן אקט ראשוני בנושא, והן מתווספות לסנקציות שהוטלו ביום חמישי האחרון על ארגון להב"ה, רעות בן חיים ממקימי ארגון "צו 9", יששכר מן, אביעד שלמה שריד ועל המאחזים הבלתי חוקיים חוות מיתרים, החווה של נריה וחוות מן.