טקס האזכרה הממלכתי לציון עשור למערכת 'צוק איתן' התקיים היום (שלישי) בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל. צעקות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו נרשמו בזמן הנאום של נשיא המדינה יצחק הרצוג. אב שכול צעק לעבר נתניהו, "אתה אשם", "לך מפה", "ויתרת על החטופים".

בחסות התוהו ובוהו באזור: חיזבאללה הפך למפלצת שמדהימה גם את איראן
נתניהו יאבד את הקואליציה? סוגיית הגיוס קורעת את החרדים לשניים

הנשיא עצר את נאומו וירד מהבמה להרגיע את האב השכול ולשוחח עמו. לאחר שהרוחות נרגעו על לבמה וחזר לנאום. מחוץ למקום מוחים אנשי משפחת גולדין. הורה אחר צעק לנתניהו: "החובה שלך לוודא שהם לא נפלו לשווא. עם ישראל חי ואנחנו רוצים ניצחון".

גלנט אמר בנאומו: "אנחנו על סופו של שינוי שיביא להקרסת חמאס. ראשי הארגון עסוקים רק בהישרדות. הם הפכו לפלגנות של מחבלים. בשלו התנאים לעסקה".

הרצוג אמר בנאומו: "רב-סרן צפריר בר אור היה סגן מפקד גדוד הסיור של חטיבת גולני במבצע צוק איתן; אשר נהרג מפגיעת טיל במהלך הקרבות בבית בו שהה בשכונת שג'אעיה. לפני שלוש שנים, במלאת שבע שנים למערכת צוק איתן, ספד לו חברו - אלוף משנה רועי לוי, שהיה מפקד גדוד הסיור של גולני ונפצע קשה מאוד אפילו אנושות במבצע צוק איתן, וכך אמר: "שירו נא למתים בטרם ימותו. אל נא תקפצו שפתיכם מלאמור את המילה הטובה במועדה. כי טובה המילה הנאמרת בעוד חי שומעה", פתח רועי כשציטט את מילותיו של המשורר יצחק שלו, והמשיך: "חסרים לי אנשים כמוך. שותף לרוץ אתו, שותף לחלוק איתו את חוויות החיים. גם את חוויות הקושי". 

"השנה, בקרבות שבעה באוקטובר, נפל בקרב אלוף משנה רועי לוי, מפקד היחידה הרב ממדית, גיבור ישראל וחברו הטוב של צפריר. ועידן, אחיינו של צפריר, שהיה רק בן שתים-עשרה כשנפל דודו, נפצע קשה מאוד במהלך המלחמה. לא רק הרעות והאהבה מחברות בין צפריר לרועי זכרם לברכה ולעידן – יבדל לחיים ארוכים".

"מחברת ביניהם ברית של גבורה, של שליחות, של אמונה בצדקת הדרך. ברית על-דורית של אהבת העם והמולדת. זו הברית המופלאה שקושרת בין חיילות וחיילי צה"ל, בין חללי מבצע צוק איתן - חיילים ואזרחים – וחללי כלל מערכות ישראל ופעולות האיבה. היום אנו מעלים על נס את זכרם של חללי מערכת צוק איתן ומבקשים לאמץ אתכן - משפחות יקרות - אל ליבנו. לתת מקום של כבוד לכאב ולזיכרון ולהישבע שבועת נצח, שלא נשכח את יקיריכן-יקירנו. לעד נזכור אותם". 

"מדינת ישראל יצאה למבצע צוק איתן לפני עשר שנים כדי להילחם על הבית במובנו הפשוט, החם והבטוח. הייתה זו מערכה על החיים והשיגרה. על זכותם של ילדי ישראל ללכת בבטחה לגני הילדים ולבתי הספר, ועל זכותם הבסיסית של ילדים, קשישים, נשים וגברים תמימים וחפים מפשע - לפסוע בשבילים, לנסוע בכבישים, לקיים חיים רגילים ושקטים. ולחיות. פשוט לחיות. כולנו ידענו אז שחייבים להשיב את השקט לתושבי הדרום".

"עשר שנים חלפו. וברור לכולנו שהאתגר רק גדל והתעצם. מערכת צוק איתן הייתה פרק בהיסטוריה שלנו – בהקשרי עזה והאיום הביטחוני על מערב הנגב, ובכלל; והפרק הבא הגיע בדמות מתקפת הטרור הנוראה של שבעה באוקטובר. מתקפה נוראית נגד תינוקות, ילדים, נשים, זקנים וגברים, בבתים, בשבילים, בדרכים, במסיבות, ברחובות הערים, בבסיסים; מתקפה שלא ידענו כמוה מאז הוקמה מדינת ישראל; מתקפתו של הרוע המוחלט נגד מדינתנו שהוכיחה לנו כמה האויב מולנו אכזר ונחוש להשמידנו, כמה הוא מונע משנאה תהומית ואנטישמית". 

"המתקפה הזו כפתה עלינו לצאת שוב למלחמה, להשבת אחיותינו ואחינו משבי המרצחים, להשבת הביטחון לכלל אזרחי ישראל. הפעם זו מלחמה ארוכה, שעדיין נמשכת. אבל זו מלחמה הכרחית עם בסיס והיבט קיומי".

"זו אחריותנו כחברה וכמדינה, לדאוג לכך שכל תושבי הנגב המערבי בערים, במושבים, בקיבוצים ובישובים השונים, ישובו לבתיהם ויחיו בביטחון ובשקט. בלי חשש ובלי פחד. ובלי אויב רצחני וחסר מעצורים שמאיים עליהם שוב ושוב – מעל הקרקע ומתחתיה - בכוונה לטבוח בהם. וכך גם כל תושבי הצפון. מערכת צוק איתן הסתיימה כבר לפני עשור אך המשימה לא הסתיימה". 

"אנחנו לא שוכחים לרגע את חובתנו הקדושה: להמשיך ולפעול ולהשיב הביתה בנחישות, בכל הכלים המדיניים והצבאיים - את לוחמי צה"ל שלא שבו מן המערכה בצוק איתן, סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול; והאזרחים - אברה מנגיסטו והישאם א-סייד; ואיתם כמובן את כלל החטופות והחטופים – אחיותינו ואחינו – שמוחזקים באכזריות בידי מרצחי חמאס". 

"רק ביממה האחרונה פגשתי שלוש ממשפחות החטופים: את משפחתם של התאומים זיו וגלי ברמן מכפר עזה, שתמיר אדר ז״ל שנחטף מניר עוז, ושל ירדן, שירי, אריאל וכפיר ביבס מניר עוז. ואני חוזר על קראתי ואמירתי ‏שניכרת לכולנו- שיש עלינו צו עליון להחזרתם שהרי אין לך מצווה גדולה יותר ממצוות פידיון שבויים. אסור לנו לנוח ולא לשקוט - עד שכולם ישובו הביתה". 

"מכאן, מההר המקודש הזה, אני מבקש להודות, להוקיר ולהעלות על נס את צה"ל וכוחות הביטחון ומפקדיהם, שפועלים בחירוף נפש, במסירות, בנחישות ובמקצועיות, לילה ויום, בחזיתות רבות מספור – קרובות ורחוקות, להגנה על מדינת ישראל ואזרחיה. נישא תפילה להצלחתם ולשלומם של כל חיילות וחיילי צה"ל וכוחות הביטחון נישא תפילה להחלמתם של כל פצועי צה"ל, בגוף ובנפש. תהא נשמתם של הבנים אשר נפלו במערכה הכבדה על תקומת ישראל צרורה לעד בליבותינו לדור ודור".

לאה גולדין, אמו של סגן הדר גולדין החטוף בעזה מאז צוק איתן, כתבה בחשבון הפייסבוק שלה כי "צוק איתן לא נגמר עד שלא מחזירים את אורון והדר". שמחה גולדין הוסיף "עד שלא מביאים את הדר אנחנו לא יכולים להכנס לטקס. מה שהתחיל בצוק איתן המשיך בשמחת תורה והוא ממשיך עד היום".

בנוסף, התייחסו לסוגיית החטופים ואמרו כי חייב להחזיר את כולם הביתה. "אנחנו בנקודת הכרעה היסטורית; בין פסע מניצחון לבין בחירת כפסע מכישלון. אי השבת ילדנו אינה באה בחשבון", אמרו. "מחזירים את כ-ו-ל-ם ועכשיו!".