יום אחרי ההודעה הדרמטית של צה"ל, על הכוונה להתחיל להוציא כבר בשבוע הבא צווי גיוס לגברים מהמגזר הצבאי, ועדת חוץ וביטחון מתכנסת לדיון דחוף עם בכירי אכ"א על מנת לקבל תשובות על תכנית הגיוס של הצבא ומה מקור הסמכות להחלטה מי לגייס כעת.

שוב עימות בקואליציה: עוצמה יהודית מעכבת חוק של ש"ס
הטיפול ברווחה בין בני הזוג הופסק - בעיריית הרצליה לא ידעו על עברם

בכיר אגף כוח אדם תא"ל שי טייב השיב לשאלות חברי ועדת חוץ וביטחון בעניין הוצאת צווי גיוס: "רוצים להצליח בגיוס הזה - רוצים להביא אנשים לתפקידי לוחמה ותומכי לחימה. זה מה שמוביל אותנו בפעימה הזו של הוצאת הצווים." לדבריו, הכוונה לעשות הליך מיון אפקטיבי ואחר ממה שהיה עד כה.

הקשרים של פרופיל, איכויות, הכוונה הוא לתת התראה של לפחות 45 ימים לפני הגיוס בפועל, ייתכן שבגלל היחידה שאליו הוא יגוייס, זה אפילו יהיה מאוחר יותר. כדי להתכנס לאותם המספרים (3000) חייבים להתחיל את התהליך. עוד הוא הוסיף את פילוח קבוצות גיל: 50% מגילי 19-21, 40% בגיל 21-24 ועוד 10% מעל גיל 24.

לגבי השאלה כמה צווים במדויק יישלחו בשבוע הבא, השיב תא"ל טייב שאין לו תשובה מדוייקת, עובדה שגררה תרעומת בקרב יו"ר הוועדה אדלשטיין: "זה גרוע מאוד. זה מעלה את כולם על הבריקדות וגורם לכולם לצעוק נמות ולא נתגייס". חברי ועדה נוספים טענו שהצבא לא הגיע מוכן לדיון ואף נדמה שהם מסתירים מידע.

לפי היועצת המשפטית של אכ״א: "צה״ל צריך להתחיל לגייס לאור פסיקת בג״ץ, צה״ל עשה עבודת מטה וברור שיש מגבלות משאבים, המדינה התחייבה על 3000 חרדים נוספים בשנה הקרובה על המתגייסים שגם ככה יש (כלומר סך 4800) שצה"ל יכול לגייס." 

מזכיר הממשלה יוסי פוקס הוסיף: "מקור הסמכות הוא שבג"ץ ידע כמה צה״ל יכול לגייס בתצהיר ולא נתן את הסעד שהעותרים ביקשו לגייס את כולם אלא נתן לצה״ל להחליט".

סיכולי בכירי הזרוע הצבאית של חמאס (צילום: דובר צה"ל)

חברי כנסת באופוזיציה מנסים לקבל תשובות מהן הקריטריונים לפיו צה"ל שולח צווי גיוס ושואלים את נציגי הצבא האם זה אכן שיקולים כמו עבודה או שימוש בסמארטפונים: "לא יכול להיות שאתם תגייסו חרדים לפי דתומטר?". עמית הלוי (הליכוד) השיב לחברי אופוזיציה: "אתם לא רוצים גיוס חרדים, אתם רוצים להפיל את הממשלה אתם מתנגדים לשיקולים פרקטיים".