‏דיון סוער התקיים אמש בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני על רקע הפרסומים כי צה"ל יחל בהוצאת זימונים ראשונים לצו ראשון למיועדים לשירות ביטחון מקרב המגזר החרדי ביום ראשון הקרוב. 

לטענת מספר גורמים שהשתתפו בדיון מזכיר הממשלה יוסי פוקס האמון על סוגיית חוק הגיוס נשמע נסער ונזעם, ופנה בטונים גבוהים לשר הביטחון יואב גלנט ולרמטכ"ל הרצי הלוי: "איך יתכן שאנחנו עובדים קשה כדי לייצר הסכמה לגבי גיוס חרדים, ואתם מוציאים צווים בלי לשאול אף אחד?.

רצח הילד בן ה-6: המחדל הגדול נחשף - המידע שלא הגיע לעיריית הרצליה | פרסום ראשון
הערכה: בניסיון החיסול של דף - נהרג גם בן משפחה של סינוואר | בן כספית

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה באה להגנת גלנט והלוי והשיבה: "הם פועלים בהתאם להחלטת בית המשפט".

הלוי: "ההודעה על הוצאת צווי גיוס לא הגיעה באופן רשמי ממני או משר הביטחון, זאת הייתה הדלפה לתקשורת".

גלנט: "אישרנו את המועד של שליחת צווי גיוס שזה אכן בשבוע הבא. עדיין לא אישרנו את אופן הביצוע".

בהרב-מיארה: "הסמכות בנושא נתונה בידיו של שר הביטחון, הוא חייב להחליט איך עד יולי 2025 מגייסים לפחות 3,000 חרדים נוספים. יש לנקוט בפעולות מיידיות על מנת לקדם את זה".

גיוס חרדים בבקו''ם בתל השומר (צילום: אבשלום ששוני)
גיוס חרדים בבקו''ם בתל השומר (צילום: אבשלום ששוני)

בשבוע שעבר קיים גלנט דיון בנושא היערכות מערכת הביטחון לקראת גיוס בני המגזר החרדי בהשתתפות הרמטכ"ל הלוי, סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, אלוף במיל' אליעזר שקדי, ראש אכ״א אלוף יניב עשור, הפצ״רית יפעת תומר ירושלמי וסמנכ״ל וראש אגף התכנון במשרד הביטחון, איתמר גרף. 

בתום הדיון אישר שר הביטחון המלצת צה"ל להוצאת צווים לתהליכי מיון והערכה (צו ראשון) של מלש״בים מהמגזר החרדי בחודש הקרוב, בהתאם ליכולות הקליטה והמיון של צה"ל ולאחר שיבוצע תהליך טיוב משמעותי של הנתונים הקיימים לגבי המתגייסים האפשריים.

ראש אכ"א הציג לחברי הכנסת בוועדת חוץ וביטחון את המתווה הבא: 4,800 מתגייסים חרדים בשנה (1,800 כמו עכשיו ועוד 3,000 חדשים) וככה לשנתיים הקרובות, זאת אומרת שנה הבאה ללא עלייה במספרים נכון לעכשיו.

מחאת חרדים נגד הגיוס (צילום: אבשלום ששוני)

מבחינת התפלגות הגילים: מתגייסים בגיל 21-18 יהוו 50% ממחזור הגיוס החרדי, מתגייסים בגיל 23-21 יהוו 40% ומתגייסים מעל גיל 23 יהוו 10% ממחזור הגיוס.

כמו כן סיכם שר הביטחון כי במהלך החודש הקרוב יעלה לאוויר קמפיין הסברה ייעודי לאוכלוסייה החרדית במטרה להנגיש את מסלולי השירות המותאמים לחרדים בצה"ל בהתאם להמלצות "ועדת שקדי".

שר הביטחון והרמטכ״ל סיכמו בדיון כי מדובר בצורך מבצעי ובסוגיה חברתית מורכבת, ויש לפעול לפי עיקרון ״גיוס בהצלחה״ על מנת להגיע לשירות משמעותי של בני המגזר החרדי, תוך שמירה על אורח חייהם, וכדי להביא למספר הולך וגדל של מתגייסים בתהליך סדור.