מלחמת חרבות ברזל: סא"ל (מיל') אלון אביתר, פרשן לענייני ערבים ומומחה לזירה הפלסטינית, התראיין הבוקר (רביעי) בערוץ החדשות הסעודי אל חדאת' ופרש את משנתו על התקדמות המלחמה, המגעים לעסקה וההנהגה המדינית.

צוברת אויבים: מנכ"לית חדשות 13 תחת מתקפה מזווית חדשה | צפו בתיעוד
מנסור עבאס הורד מדוכן הכנסת: ואז טלי גוטליב החליטה להתערב | צפו

בפתח הראיון אמר על ההנהגה המדינית: "לדעתי אין שום הססנות אצל נתניהו. מבחינת נתניהו הכיוון קדימה הוא כיוון ברור. בכל הנוגע לעמדות או להבהרת העמדות הישראליות בקשר לאפשרות לעסקה. אני חושב שנתניהו בחר לפרסם מלכתחילה דרך אמצעי התקשורת את העמדות ואת התנאים הישראליים ביחס לעסקה".

"יש ארבעה נושאים או ארבע נקודות שנתניהו הצהיר כי הן העמדות הישראליות הרשמיות ובהחלט נתניהו מסתכל קדימה כדי לראות מה יהיה הכיוון המרכזי גם בעתיד הרחוק ברצועת עזה", המשיך. "העניין מבחינת נתניהו הוא לא סדר היום או הפעולות הצבאיות הטקטיות מחר ברפיח או באזור אחר. הכיוון העיקרי מבחינת נתניהו הוא המדיניות הכללית האסטרטגית של ישראל ברצועת עזה בעתיד הרחוק".

"אני חושב שהנקודה המרכזית מבחינת נתניהו היא התיאום עם מצרים בכל הנוגע לציר פילדלפי, לסגור את הרצועה מכל הכיוונים על מנת שלא תהיה אפשרות להבריח נשק והמשך פירוק והריסה של מטרות צבאיות של חמאס. לדעתי לאחר שלב הביניים שהוא שלב מהותי מבחינת נתניהו יהיה דיבור או דיון בנוגע לממשל קבוע ברצועת עזה ביום שאחרי", הוסיף.

פעילות צה"ל בציר פילדלפי (צילום :דובר צה"ל)

כאשר נשאל אם הוא מתכוון ב'ממשל קבוע' לממשל צבאי שעולה לדיון בישראל ושזוכה להסכמה, השיב: "אני אומר שמבחינת נתניהו גם אין אפשרות לממשל צבאי. הכוונה ליתר דיוק היא לשליטה צבאית. יש הבדל בין שליטה צבאית לבין ממשל. ממשל זה מנהל אזרחי בתוך רצועת עזה. אין שום כוונה מצד נתניהו למנהל אזרחי כמו בגדה שתהיה ברצועת עזה".

"לדעתי האינטרס של נתניהו הוא להקים קואליציה ערבית פלסטינית וגם בינלאומית שתפקח מבחוץ", אמר לסיום. "אני לא רואה גורמים בינלאומיים מגיעים לחלק מזון באמצע הרצועה אבל בהחלט לדעתי יהיה ממשל ערבי פלסטיני אבל לא בקרוב".