צווי גיוס לחרדים כבר בראשון הקרוב: שר הביטחון יואב גלנט, קיים היום (חמישי) דיון בנושא היערכות מערכת הביטחון לקראת גיוס בני המגזר החרדי בהשתתפות הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, אלוף במיל' אליעזר שקדי, ר אכ״א אלוף יניב עשור והפצ״רית אלופה יפעת תומר ירושלמי.

בתום הדיון ולאחר הצגת הנתונים הקיימים, אישר שר הביטחון את המלצת צה״ל להוצאת צווים ראשונים לבני המגזר החרדי החל מיום ראשון הקרוב (21.07.2024), והנחה כי שליחת הצווים תעשה בחלוקה לשלוש פעימות, כאשר בסיום כל אחת מהן יתקיים תהליך למידה על מנת לטייב את הפעימות הבאות ולעמוד בעקרון המנחה ״לגייס בהצלחה״. 

בהתאם לכך, ביום ראשון צפויה לצאת פעימה ראשונה של כ-1000 צווים ראשונים לבני 18-26 ופעימות נוספות צפויות במהלך השבועות הקרובים. כמו כן, שר הביטחון קבע בדיון כי תכנית הזימון בשני מחזורי הגיוס הבאים תקבע בהתאם להיענות הציבור החרדי במחזור הגיוס הקרוב.

יואב גלנט (צילום: שחר יורמן )
יואב גלנט (צילום: שחר יורמן )

בכיר אכ"א מסר בוועדת חוץ וביטחון כי יהיו עוד שתי פעימות דומות, בהפרשים של כשבועיים - סה"כ 3,000 זימונים. עוד מוסיפים כי התכנון בצה"ל זה להפוך את שלוש לשכות הגיוס הקיימות למשך כמה ימים לייעודיות לכך, ושהן יהיו מגדריות (רק עם גברים).

בוועדת חוץ וביטחון מתקיים דיון נוסף בסוגיית הוצאת אלפי הצווים הצפויים בקרוב, מהלך עליו הכריז שר הביטחון יואב גלנט על בסיס סמכותו הקיימת ועוד לפני אישור החוק החדש.

לפי תא"ל שי טייב, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם, ביום ראשון הקרוב צפויים להישלח 1,000 צווים לחרדים, ולאחר מכן יהיו עוד שתי פעימות בגודל זהה בהפרשים של כשבועיים, כך שסך הכל יוצאו 3,000 זימונים להתייצבות ללשכת הגיוס במועד הגיוס הקרוב. תא"ל טייב הוסיף שבאכ"א מתכננים ללמוד את נתוני ההתגייסות ולפי כן ללמוד לקראת המועדים אחרים. 

פילוח הגילים המתוכנן הוא: 50% מגוייסים בני 18-21, 40% מגוייסים בני 21-24 ועוד 10% מעל גיל 24. חלק גדול מאותם מועמדים שיקבלו את הזימון, יהיו צעירים חרדים שקיים עליהם נתונים שהם עובדים, ולא נחשבים לומדים בישיבה. כמו כן מיועדים לגיוס חרדים בעלי רישיון נהיגה או כאלו שלא היו בישיבה שבה הם רשומים בזמן ביקורות פתע.

התכנון בצה"ל זה להשתמש בשלוש לשכות הגיוס קיימות (תל השומר, ירושלים וטבריה) באופן ייעודי למשך 12 ימים במהלך חודשי אוגוסט וספטמבר, ויתבססו על סגל גברי בלבד באותן תאריכים.

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום:  Erik Marmor/Flash90)
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס 2024 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

כזכור, ‏דיון סוער התקיים שלשום בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני על רקע הפרסומים כי צה"ל יחל בהוצאת זימונים ראשונים לצו ראשון למיועדים לשירות ביטחון מקרב המגזר החרדי ביום ראשון הקרוב. 

לטענת מספר גורמים שהשתתפו בדיון מזכיר הממשלה יוסי פוקס האמון על סוגיית חוק הגיוס נשמע נסער ונזעם, ופנה בטונים גבוהים לשר הביטחון יואב גלנט ולרמטכ"ל הרצי הלוי: "איך יתכן שאנחנו עובדים קשה כדי לייצר הסכמה לגבי גיוס חרדים, ואתם מוציאים צווים בלי לשאול אף אחד?".

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה באה להגנת גלנט והלוי והשיבה: "הם פועלים בהתאם להחלטת בית המשפט".

הלוי: "ההודעה על הוצאת צווי גיוס לא הגיעה באופן רשמי ממני או משר הביטחון, זאת הייתה הדלפה לתקשורת".

גלנט: "אישרנו את המועד של שליחת צווי גיוס שזה אכן בשבוע הבא. עדיין לא אישרנו את אופן הביצוע".

בהרב-מיארה: "הסמכות בנושא נתונה בידיו של שר הביטחון, הוא חייב להחליט איך עד יולי 2025 מגייסים לפחות 3,000 חרדים נוספים. יש לנקוט בפעולות מיידיות על מנת לקדם את זה".