בעקבות החלטת בית הדין בהאג היום (שישי) כי נוכחות ישראל ביו"ש ובמזרח ירושלים לא חוקית, שוחחנו עם מומחה למשפט עו"ד אורי קינן לגבי ההשלכות של האירוע הזה.

האג הנחיתה מכה קשה על ישראל: "יותר גרוע מכל תרחיש שחשבו עליו"

האם יש משמעות חוקית להחלטות הלא פשוטות והאם הן מחייבות?
"מדובר בסוג של 'המלצה' שאין בה דבר וחצי דבר המחייב אופרטיבית את ישראל. אין למדינת ישראל כל חובה חוקית לקבל את גיבוב 'ההמלצות', כאשר אין לבית הדין כל סמכות חוקית לקבלן ובוודאי להוציאן לפועל".

אז לאן פנינו מכאן?
"אני מניח שלאחר הבחירות הקרבות ובאות בארה״ב תישמע צפירת הרגעה. צפויה במעלה הדרך התנגדות אמריקאית והטלת וטו יהיה הממשל האמריקאי אשר יהיה".

כיצד עלינו להסתכל על ההחלטה של בית הדין?
"בית הדין בהאג עבר השתלטות עוינת של גורמים אנטי ישראלים ואפילו אנטישמיים ולכן אין לייחס לה משמעות אמת".

אז יש פה אלמנט פוליטי למעשה?
"בית הדין בהאג עבר השתלטות עוינת של גורמים אנטי ישראלים ואפילו אנטישמיים. בית דין שפתאום החליט להתעסק בפגיעה והחלשת ישראל. האמירות של המוסד הזה באות בהמשך ישיר להזיה של המחשבה על הוצאת צווי מעצר לראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט".

מוקדם יותר הערב, כאמור, קבע בית הדין בהאג כי "לישראל יש מחויבות לסיים את נוכחותה ביהודה ושומרון בהקדם האפשרי. ישראל צריכה להפסיק מיד לבנות בהתנחלויות ולבטל כל מדיניות מפלה נגד הפלסטינים.

"כל מדיניות שמשנה את המאזן הדמוגרפי בשטחים מחויבות לשלם על הנזקים שגרמה, שיקום, פיצוי וכו'. יש להחזיר את השטח וכל נכסים טבעיים שנגזלו מיישויות או פרטים. לפנות את כל המתנחלים מההתנחלויות ולפרק את החומה בגדה. יש לאפשר לכל הפלסטינים שפונו לחזור לאדמתם. במקרה שזה לא אפשרי לחזור, על ישראל לפצות את הפלסטינים על אובדן הרכוש".