1,000 צווים יישלחו הבוקר לצעירים חרדים מכל רחבי הארץ. מדובר במנה ראשונה מתוך שלוש מנות צווים שיישלחו בחודש וחצי הקרובים. כל מנת צווים תישלח בהפרש של שבועיים, כדי לאפשר לצה"ל תהליך למידה והתאמה ולמצות היטב את הליך הגיוס. בצה"ל מתכוונים במהלך שנת העבודה הקרובה לגייס כ־4,800 צעירים חרדים - 3,000 יותר מאשר בשנה רגילה.

דיון סוער בקבינט: "מוציאים צווים לחרדים בלי לשאול"; "הדליפו לתקשורת"

הצבא ביצע שורה של התאמות לקראת שליחת הצווים, בין השאר נפתח מוקד טלפוני במיט"ב עבור מועמדי גיוס חרדים. המוקד מאויש בחיילים גברים, והם אמורים לענות לכל פנייה או שאלה. בנוסף, עלה לאוויר אתר אינטרנט ייעודי.

בצה"ל מתכוונים להקים לשכת גיוס ייעודית לחרדים. במקביל, בשלב הראשון יופעלו שלוש לשכות: תל השומר, ירושלים וטבריה. ביום הזימון של מועמדים חרדים לשכת הגיוס תפעל רק מולם.

בצה"ל מתכוונים לבצע התאמות גם במסגרות השירות הצבאי לחרדים. כך למשל בבסיס רמת דוד ייפתח מערך טכני ותחזוקה חרדי. כן בוחנים בצבא לפתוח יחד עם מגן דוד אדום מסלול הכשרה של פראמדיקים לצעירים מהמגזר החרדי. בצה"ל אף מנהלים מגעים עם ישיבת חספין ברמת הגולן, שבצמוד לה יוקם גדוד חרדי, כך שתהיה לחיילים זיקה לישיבה.

בצבא מעריכים כי ככל ששלבי הגיוס הראשונים יהיו טובים, אפשר יהיה להגדיל את היקפי הגיוס. 85% מהמועמדים לגיוס שיקבלו צווים הם רווקים ו-15% נשואים. באכ"א שולחים את הצווים לפי חלוקה לגילים: 50% לצעירים עד גיל 21, 40% לגילים 22 עד 23, ו־10% מגיל 24 ומעלה. בצה"ל מציינים כי הצווים נשלחים לכל הזרמים והישיבות בעדה החרדית.

נציגי הצבא התייחסו לאפשרות של חרם חרדי על לשכות הגיוס ואמרו: "אם נראה שכדי לעמוד בגיוס של 4,800 חיילים חרדים בשנה אנחנו חייבים לייצר פוטנציאל יותר רחב, נגדיל את כמות הצווים".

בתוך כך, השבוע צפויים להימשך הדיונים בוועדת חוץ וביטחון על חוק הגיוס. גם החוק להארכת השירות הסדיר יגיע לוועדה, לאחר שאושר בקריאה ראשונה בשבוע שעבר. החוק מבקש לקבוע בהוראת שעה ולחמש שנים את הארכת השירות הסדיר ל־36 חודשים. 
עם זאת, הצעת החוק מאפשרת לשר הביטחון לקבוע מערכים, יחידות, מקצועות ותפקידים שבהם השירות יהיה קצר יותר (בין 28 ל־32 חודשים). בהצבעה תמכו 56 חברי כנסת מול 44 מתנגדים.

המשטרה לא נערכת באופן חריג לקראת צווי הגיוס הראשונים שאמורים להיות מחולקים היום. במשטרה יודעים להגיב להפגנות מחאה, במיוחד כאשר האירועים החריגים - ככל שיהיו - יתמקדו באזורים ידועים, בהם ירושלים, כביש 4 באזור בני ברק, בית שמש, וערים שבהן יש ריכוז גבוה של אוכלוסייה חרדית.

במקרה כזה, תחנות המשטרה הנקודתיות, בסיוע של יחידות המחוז, יגיבו באופן מיידי ויפנו את המוחים, תוך כוונה לאפשר מחד את זכות המחאה ומאידך למנוע פגיעה בחופש התנועה.