בשבועות האחרונים, עיכב ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן מובהק את שיחות המשא ומתן בדוחא, תוך העלאת דרישות חדשות, כך לפי פרשני הפוליטיקו. זאת בזמן שביידן התבטא בחיוב לגבי עסקה קרובה במסיבת העיתונאים ב-11 ביולי, שתשחרר את החטופים הישראלים ותפסיק את הלחימה שנמשכת כמעט 10 חודשים.

לפי דיפלומט בכיר מהמזרח התיכון ומומחים המכירים את המשא ומתן, יש מספר סיבות לכך שנתניהו מאט את המשא ומתן, כך פורסם היום בפוליטיקו. הסיבה הראשונה היא הצורך לפייס שני שרים מהימין הקיצוני, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון הלאומי איתמר בן-גביר, שאיימו לפרק את הממשלה אם יינקטו צעדים שייחשבו בעיניהם כוויתורים לטובת החמאס.

טראמפ אכל את הדייסה שבישל? מה חושבים האמריקאים על אחריותו לאלימות פוליטית  
"לא יהססו לסנקציות נוספות וכואבות יותר": התנאי של ביידן שנתניהו צריך לקחת בחשבון  

דגל ישראל בהפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב (צילום: יניר ברט)
דגל ישראל בהפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב (צילום: יניר ברט)

סיבה נוספת היא אמונתו של נתניהו לפיה חמאס נחלש משמעותית ונמצא במנוסה, הודות להפצצות ההרסניות בעזה וסיכול בכירים בארגון - כולל אולי את מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס.

אולם סיבה מרכזית לטקטיקת העיכוב האחרונה של נתניהו, שזכתה לפחות תשומת לב, נובעת לפי פרשני הפוליטיקו מהערכה לפיה הבחירות בארה"ב משתנות במהירות לטובת דונלד טראמפ. עם הבחירות לנשיאות ארה"ב בעוד קצת יותר משלושה חודשים, יתכן שנתניהו מאמין שיוכל להימלט מהלחץ שמפעיל עליו הנשיא המכהן ביידן בדרישתו לעצור את המלחמה, כך לפי ההערכות.

יתכן שנתניהו מעריך כי במידה וייבחר טראמפ, הוא יקל יותר עם ישראל ויפעל פצורה נוקשה יותר כלפי איראן ושלוחותיה, במיוחד חיזבאללה בצפון ישראל. ב-2020 נתניהו תיאר את טראמפ בתור ״החבר הטוב ביותר של ישראל אי פעם בבית הלבן״.

דונלד טראמפ, בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ, בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

״להערכתנו נתניהו מנסה להעביר זמן עד הבחירות בנובמבר״, אמר לפוליטיקו דיפלומט בכיר ממדינה במזרח התיכון הנמצא בקשר הדוק עם גורמים שמנהלים את המשא ומתן. העיתון הלבנוני ״אל-אח׳באר״ דיווח בשבוע שעבר שהערכת מודיעין נפרדת שהועברה לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מסיקה גם היא ששיחות דוחא עשויות לא להתקדם עד נובמבר בגלל אמונתו של נתניהו שיהיה לו יותר מרחב תמרון תחת טראמפ.