ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום (ראשון) דיון מעמיק בנושא החטופים יחד עם צוות המשא ומתן ובכירי מערכת הביטחון. נתניהו הנחה להוציא משלחת משא ומתן ביום חמישי הקרוב. בפרגון נדיר, אמר שר הביטחון יואב גלנט: "גם אם ישנם חילוקי דעות, מערכת הביטחון כולה מגבה אותך במשימה להביא הסכם".

מטה המשפחות להחזרת החטופים הגיב להודעה בזעם: "ההנחיה להוצאת משלחת מו״מ רק ביום חמישי היא ליקוי מאורות וגרירת רגליים בלתי מוסברת. לחטופים שנמקים במנהרות החמאס כבר 289 ימים אין זמן. כל יום הוא סבל אינסופי וסכנת מוות מיידית.

הפגנה לשחרור החטופים, ''מר הפקרה'' (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים, ''מר הפקרה'' (צילום: אבשלום ששוני)

"לצערנו הגדול ראש הממשלה נוסע לוושינגטון בלי עסקה וכעת מתברר גם ישוב בלי עסקה. גורלם של החיים מצוי בידיו של ראש הממשלה וכך גם החובה הלאומית הקדושה להשיב את הנרצחים והחללים לקבורה הולמת בארצם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנסוע ביום שלישי לביקור בארצות הברית, שם יפגוש את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וינאם בקונגרס האמריקאי. לנסיעתו צפויים להצטרף פעילים במאבק לשחרור החטופים - משפחות חטופים וכן נועה ארגמני, שחולצה משבי חמאס במבצע ארנון.

על רקע הסנקציות: המשבר בין נתניהו למועצת יש"ע  
נתניהו מחכה לניצחון טראמפ? הערכות מדאיגות על כוונותיו במו"מ החטופים  

הפגנה למען שחרור החטופים  (צילום: פאולינה פטימר)
הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: פאולינה פטימר)

על רקע נסיעתו הצפויה של נתניהו, משפחות החטופים הגבירו את מאבקן בסוף השבוע, מתוך מחשבה שנסיעת ראש הממשלה ללא חתימה על עסקה תדחה את ההזדמנות בזמן רב, ותאיים עוד יותר על חייהם של החטופים. בסוף השבוע התקיימה מחאה שכותרתה: "קודם עסקה, אחר כך תיסע"

על פי הגורמים המעורים במגעים לעסקה, בימים האחרונים צוות המשא ומתן עובד באינטנסיביות, על מנת לייצר תוספת למתווה עסקת החטופים, על בסיס שני אלמנטים, עליהם דיבר ראש הממשלה נתניהו בשורה של הזדמנויות במהלך התקופה האחרונה. בימים הקרובים, צפוי להיות מסמך שיגובש בנושא, ויועבר לראש הממשלה.

הפגנה לשחרור החטופים, ''קול אחיותיי זועק'' (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים, ''קול אחיותיי זועק'' (צילום: אבשלום ששוני)

בנוגע לציר נצרים, הצוות עובד על יצירת מנגנון של מניעת חזרת חמושים לצפון רצועת עזה. באשר לסוגית רפיח וציר פילדלפי, מדובר בדרישה חדשה של ישראל שנוצרה כבר אחרי הצגת המתווה על ידי נשיא ארה"ב ביידן, לאחר השלמת התמרון הצה"לי ברפיח. 

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ייק סאליבן אמר ביום שישי: "אני חושב שיש לנו עכשיו את ההזדמנות הכי טובה להגיע לעסקה מאז העסקה הקודמת בנובמבר. הסוגיה המרכזית היא האם ניתן לפתור את המכשולים הפוליטיים ואת הפסיכולוגיה בשני הצדדים וכן את הנושאים הטכניים של יישום ההסכם. אנחנו יודעים שיש עוד מכשולים אבל אנחנו מקווים שבאמצעות הפגישה עם נתניהו נוכל להתגבר עליהם".