שבועיים אחרי הפיצוץ בקואליציה סביב קידום חוק "המועצות הדתיות" שקידמה מפלגת ש"ס שנדחה בגלל ההתנגדות של השר איתמר בן גביר מסתמן פתרון שיאפשר את אישור החוק.

על סדר החקיקה השבועי של המליאה, האחרון לפני היציאה לפגרת הקיץ, החוק מופיע פעם נוספת ביום שלישי, לצד אישור העברת סמכויות הרשות לאכיפה במקרקעין משר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. זאת, בהתאם להסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הקמת הממשלה לפני למעלה משנה וחצי.

בן גביר קיפל את דרעי: החוק של ש"ס לא יעלה להצבעה במליאה
מיקי זוהר מודאג: "הקואליציה מתפוררת, ניזרק לשנים ארוכות באופוזיציה"

בתוך הקואליציה מתקיימים כעת מגעים בין הצדדים שיגיעו להסכמה בין הצדדים לאשר את החוק של ש"ס ואת העברת הסמכויות לבן גביר ובכך לרצות את שני הצדדים.

איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

חוק המריבה מבקש לאפשר לקבוע שהממשלה תישא בהוצאות שכר ותקנים של בעלי תפקידים במועצות הדתיות שמונו, בנוסף על הסכומים אותן מקבלות המועצות הדתיות בהתאם להוראות החוק הקיים. תקציב ההוצאות יועבר על פי אמות מידה שוויוניות שייקבעו על ידי השר לשירותי דת בהתייעצות עם שר האוצר, והרשויות המקומיות לא יחויבו בהשתתפות בנשיאה בהוצאות כאמור. בנוסף, מוצע להחיל את התיקון גם על רשויות מקומיות שאין בתחומן מועצה דתית.

כזכור, אחרי המחלוקת מול עוצמה יהודית בסוגיית חוק הרבנים, במפלגת ש"ס הודיעו לפני כשבועיים כי ויתרו לעת עתה על הניסיון להעבירו בכנסת. מטעם המפלגה אז נמסר כי "למרבה התדהמה, השר בן גביר בחר להפיל את החוק ולחולל קרע מיותר בימין בזמן מלחמה בשל שיקולים פוליטיים. 

עוד הם הוסיפו: "ש״ס כדרכה מגלה אחריות ולא תיצור משבר בעת הזו שעלול לפגוע במאמץ המלחמתי ובעסקת החטופים ולכן תצביע יחד עם הקואליציה. סיעת ש״ס תמשיך לעשות הכל כדי לשמור על זהותה היהודית של מדינת ישראל".

בתגובה, בעוצמה יהודית פרסמו תגובה חריפה: "אנו עומדים על כך שחוק הרבנים 2 יעבור רק במידה והשר לביטחון לאומי יוכנס לפורום ניהול המלחמה, ובמידה וזה לא יקרה - תתנגד להצעה. רק אמש הוכח, בהפקרות הביטחונית בצפון, כמה דרושה נוכחותו של השר בן גביר בפורום ניהול המלחמה. 

"כל עוד זה לא קורה, עוצמה יהודית תמשיך לשבש את עבודת הקואליציה. יחד עם זאת, באשר להצבעות האופוזיציה היום, עוצמה יהודית לא תיתן לאופוזיציה לנצח ולהעביר חוקים ותצביע נגד החוקים שתעלה האופוזיציה".

בחודש מאי האחרון שר הדתות לשעבר, ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי), דווקא הביע תמיכה בחוק של ש"ס ואמר: "החוק הזה הוא חוק טוב. לצערי לא הספקתי לחוקק אותו בעצמי כשהייתי שר הדתות. הוא לא מוסיף תקציב למשרד הדתות. הוא מאפשר לשלם משכורות לעובדים שממש מגיע להם". כעת ח"כ כהנא מצהיר שיתנגד לחוק, מכיוון שיש פה הזדמנות לפגוע ביציבות הממשלה, גם אם הוא מסכים עם הצעת החוק ברמה העקרונית.