למרות התגבור של הכוחות בשטחי איו"ש, צה"ל לא עמד בכל משימות ההגנה אשר קבע לעצמו, מתריע היום (שלישי) מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדו"ח הביקורת על צירי התנועה באזור יו"ש, שנערך עוד לפני פרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

אנגלמן מתריע, כי האוכלוסייה הישראלית באיו"ש, המונה כ-503,000, תושבים סובלת זה שנים מפיגועי טרור בצירי התנועה.

היו זמן רב על הכוונת: שניים מה"טופ 5" של חמאס בטול כרם חוסלו
ביידן בהצהרה ראשונה מאז פרישתו: "קרובים לסיום המלחמה בעזה ולהחזרת כל החטופים"

מהנתונים עולה, כי מספר אירועי הטרור העממי (אירועים שאינם כוללים ירי) באיו"ש במהלך שנת 2022 הסתכם בכ-3,780 אירועים (בממוצע 315 אירועים בחודש), אשר 646 (17%) מהם היו אירועי הנחת מטענים וזריקת בקבוקי תבערה. חלקם בוצעו בצירים ראשיים שמשמשים תושבים ישראליים רבים. עוד עלה מנתוני פקמ"ז כי בשנת 2022 מספר אירועי הירי באיו"ש גדל פי ארבעה לעומת שנת 2021 (167 אירועים לעומת 41 בהתאמה.

המבקר מצא כי על אף התגבור של הכוחות בשטחי איו"ש, צה"ל לא עמד בכל משימות ההגנה אשר קבע לעצמו, וכי בתגבורי הכוחות הנוספים, לרוב לאחר התרחשותם של פיגועים, לא היה כדי לייצר את הביטחון הנדרש באופן עקבי ושיטתי. 

פעילות צה"ל באיו"ש, קרדיט דובר צה"ל

בביקורת עלתה "תמונה חמורה המעידה על התמשכות התהליכים עד לתחילת סלילתם של קטעי כבישים עוקפים לצירים העוברים ביישובים פלסטיניים ושאירעו בהם מאות אירועים ביטחוניים".

מירי רגב ויוסי דגן. חניכת כביש עוקף חווארה (צילום: רועי חדי)
מירי רגב ויוסי דגן. חניכת כביש עוקף חווארה (צילום: רועי חדי)

כך למשל, העבודות לסלילת כביש עוקף חווארה שאורכו 7 ק"מ, שייזומו החל בשנת 1992, הושלמו רק לאחר כ-32 שנה - בשנת 2024, ובהיקף כספי של 387 מיליון שקל.

מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל רואה חשיבות בביקורת ולומד את ממצאיה. ממצאי הדו"ח מתייחסים לנתונים שלפני המלחמה עד לספטמבר 2023, ואינם משקפים את המצב הקיים בשטח. פריסת הכוחות והמחסומים במרחב יו"ש נקבעת בהתאם להערכת המצב, והוצגו לדרג המדיני. במקביל לפעולות רבות שנעשו לחזק את מאמץ ההגנה בצירים, מתקיים מאמץ התקפי רב בפיקוד המרכז אשר כולל אלפי פעולות התקפיות בהם נעצרו וחוסלו חוליות המחבלים בתוך הכפרים והערים טרם יציאה לביצוע פיגוע. מתחילת המלחמה חוסלו מאות מחבלים, נעצרו למעלה מ-4,200 מבוקשים ובוצעו 57 תקיפות מהאוויר ע״י כלי טיס שונים ביו"ש".