אחרי שנים של תלאות אתמול זה קרה: מטוס כנף ציון יצא לפעילות המבצעית הראשונה שלו, בטיסת ראש הממשלה לניו יורק, כשעל הסיפון גם העיתונאים שהתלוו למסע הקצר לארה"ב. בסיועו של קוזי שמואל, סמנכ"ל התעשייה האווירית וראש חטיבת התעופה, הנה כל התשובות לכל השאלות על ה"אייר פורס 1" הישראלי החדש.

מהו מטוס כנף ציון?
מדובר במטוס 767 מתוצרת חברת בואינג שפותח בתחילת שנות השבעים כתחרות מול חברת איירבאס שייצרה את מטוס ה- A300. מדובר במטוס רחב גוף בינוני, שהיה מיועד לשאת על גביו מעט יותר מ-200 נוסעים, להבדיל ממטוס ג'מבו שהכיל מעל 300 נוסעים. המטוס נחשב לאמין מאוד, עם מיעוט תאונות בעשרות השנים האחרונות.

מתי יוצר המטוס וממי נרכש?
המטוס יוצר בשנת 1996, וטס כ-11 שנים בחברת אוסטריאן וקוונטאס הוא הגיע לישראל למטרת חכירתו כמטוס מטען.  תוך כדי חיפוש אחר מטוס לראש הממשלה, בתקציב המוגבל, נמצא מתאים לשמש כמטוס רוה"מ.

איך בדקו מה עבר על המטוס?
בכל מטוס מתבצע רישום מדוקדק של הטיסות, היעדים, וכל נזק גם הקטן ביותר. כל שריטה נרשמת ואף מתומחרת. צוותי התעשייה האווירית בדקו את המטוס על כל פרטיו וההיסטוריה התעופתית והתחזוקתית שלו, והוא נמצא אמין ומתאים.

כמה שעות יכול לטוס מטוס רוה"מ?
סביב 14-15 שעות, טיסות שיתאימו להגעה לחוף המזרחי של ארה"ב כולל פלורידה, וגם למזרח הרחוק. המטוס יוכל להתאים גם ליעדים רחוקים יותר כמו אוסטרליה עם חניית ביניים לתדלוק ואחזקה.

כמה עלה המטוס?
על פי ההערכות עלה המטוס כ-590 מיליוני שקלים.

עד כמה התעשייה האווירית יודעת לתחזק מטוס כזה?
התעשייה האווירית היא מהמובילות בעולם בתחזוקה וטיפול במטוסי בואינג 767 המשמשים גם בחיל האוויר ובחברות נוספות, ויש לה נסיון של שנים בידע ובטיפול במטוסים כאלה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ג'ו ביידן בפתח מטוס אייר פורס 1. בואינג 747 ישן יחסית  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ג'ו ביידן בפתח מטוס אייר פורס 1. בואינג 747 ישן יחסית (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

מי עיצב את תכולת המטוס?
את עיצוב המטוס הכולל את הצבעים והריהוט מתכננים מעצבי פנים של התעשייה האווירית בעלי התמחות בעיצוב תעופתי.

על פי תמונות שנראו מתוך חלק העיתונאים, המחלקה נראית מיושנת ולא אסתטית
ההנחיה שניתנה היא לעצב את מטוס רוה"מ באופן מינימלי ולא "מנקר עיניים". הדגש המרכזי בתכנון מושבי הנוסעים בחלק העיתונות הוא לדאוג לבטיחות. מושב נוסע אמור להחזיק מעמד בתנאים הלא רגילים של טיסה, כולל נחירות חירום אפשריות, תאוצה ועמידה בגובה רב. המושבים שנבחרו עומדים בכל התנאים, והם יוצרו באחת מארבע החברות בעולם המייצרות מושבים למטוסים.

ישנה טענה שהמטוס מאוד ישן, ולא מיוצר כבר בעולם
מטוס איירפורס 1 של נשיא ארה"ב הוא 747, המכונה ג'מבו, ונחשב ישן יותר מה-767. חברת בואינג עדיין מייצרת את מטוסי 767, והם נחשבים אמינים ובטוחים.

איזה מחלקות מכיל המטוס?
בסך הכל מכיל המטוס 120 מושבים בשלוש מחלקות: מתחם האישיות הבכירה – ראש הממשלה או נשיא המדינה, ובו שולחן דיונים בעל יכולת להפוך לשולחן ניתוחים, חדר שינה ומקלחת, ואמצעי תקשורת מלאים. מתחם לבכירים הנלווים לנסיעת האישיות הבכירה, ומחלקת נוסעים שבו מקום ל-80 עיתונאים ומתלווים נוספים, במקרה הנוכחי – משפחות חטופים שהצטרפו לביקור. 

האם יש וויפי גם לנוסעים במטוס?
כן. אם כי בטיסה האחרונה בגובה מסויים התרחשו התנתקויות בחיבור הוויפי, ובתעשייה האווירית יפעלו לתיקון התקלה.

יש שמועות שהמקלחת שדרש רוה"מ היא מפוארת
לדברי התעשייה האווירית המקלחת אינה מפוארת, אלא פונקציונלית, ולא מגיעה לרמת העיצוב והגימור של מחלקות ראשונות.

האם יש מערכת בידור בטיסה או מסכים אישיים?
לא. כאמור בלשכת רוה"מ רצו למנוע ניקור עיניים, ולכן אין במושבים מסכים אישיים, לא במחלקת העסקים ולא במחלקת הנוסעים. עם זאת קיים חיבור wifi אף שסובל עדיין מניתוקים רבים במהלך הטיסה.

האם הנוסעים מקבלים אוכל במהלך הטיסה?
כן, המזון מגיע מחברת "המשביע" הממוקמת בנמל התעופה בן גוריון ונותנת שירותי הזנה למטוסים. המזון כשר ונחשב "סטנדרטי" לטיסות נוסעים.

האם יש דיילים במטוס?
כן. לתעשייה האווירית היה חוזה עם דיילי חברת ארקיע שנכשל, ושירות הדיילים החלופי שנבחר מגיע מחברת "פורטו פורס".

הזוג נתניהו בחדר הישיבות המוטס. המקלחת האישית צמודה  (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
הזוג נתניהו בחדר הישיבות המוטס. המקלחת האישית צמודה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

יש לדיילים חדר מנוחה לשינה במהלך הטיסה הארוכה?
כן, ישנו חדר מנוחה הכולל מיטות.

מי מטיס את המטוס?
טייסי חיל האוויר.

 לכמה שנים "יחזיק" המטוס?
באופן עקרוני למטוס אין תוקף של חיים, והוא עשוי לטוס גם ללא סוף. אלא שככל שמטוס "מזדקן" גם הוצאות התחזוקה שלו הופכות גבוהות יותר, ולחברת התעופה לא אפקטיבי להמשיך ולהעסיקו. ככל שמטוס גדול יותר הוא דורש יותר תחזוקה. גם העלייה של מטוס לאוויר ונחיתתו גורמת לתופעת דיחוס ואי דיחוס של מבני המטוס, מעין "התנפחות והתרוקנות" של המעטה, התכולה והמנועים, כל אלה משפיעים על הצורך והתכיפות בתחזוקתו. בניגוד למטוסי נוסעים רגילים הטסים כ-300 שעות בחודש, מטוס רוה"מ צפוי לטוס הרבה פחות שעות, ולפיכך עלות התחזוקה שלו תהיה נמוכה יותר וכך גם הבלאי שעל חלקיו. על פי ההערכות מטוס רוה"מ יטוס ביעילות ללא צורך בעליה בתדירות התחזוקה למשך כ-15-20 שנים הקרובות.

איך מטוס כה ישן יחזיק מעמד במשך שנים רבות?
המטוס עובר תחזוקה רבה, בעיקר של המנועים, הם החלק היקר ביותר במטוס. לאחר 5000 שעות טיסה, צריך המנוע לקבל "חיים חדשים" הכוללים פירוק חלקיו, והחלפת חלקי הבלאי כולל חידוש הלהבים, כך שהמנוע מקבל תוספת של 5000 שעות טיסה נוספות לתוחלת חייו. לאחר כ-4 חודשים של בדיקות ו"הרצת מנועים" בהאנגר שבבסיס נבטים, חוזר המנוע לשימוש.

בנימין נתניהו ממריא לארצות הברית (צילום: רועי אברהם / לע״מ)

אלו מטוסי ראשי מדינה פעילים בעולם?
למדינות רבות מטוסים לראשי הממשלה והנשיאים, אלה כמה מהמדינות:
ארה"ב: שני מטוסי אייר פורס וואן המבוססים על בואינג 747, משנת ייצור 1990, בהם עד 76 נוסעים ו-26 אנשי צוות.
רוסיה: מטוס רחב גוף שנבנה במיוחד עבור נשיא רוסיה, משנת ייצור 2018 בקירוב. המטוס מכיל עשרות נוסעים.
בריטניה: איירבאס A350  שנרכש בשנת 2020, ובו כמות נוסעים של עד 314 איש.
צרפת: מטוס איירבאס A330, משנת ייצור 2010 ובו 244 נוסעים.
קנדה: חמישה מטוסי A310 המשמשים את ראש הממשלה ובכירים נוספים, משנת ייצור 1992. הכולל עד 194 נוסעים.
יפן: שני מטוסי בואינג 777 המשמשים את הקיסר, הקיסרית, ראש הממשלה ובכירים נוספים. נוצרו בשנת 2019 ומכילים עד 238 נוסעים.
הודו: שני מטוסי בואינג 777 שיוצרו בשנת 2020 ומכילים עד 306 נוסעים. 
אוסטרליה: שני מטוסי בואינג 737 משנת ייצור 2002 ו- 2013 עם כמות של עד 50 נוסעים, ברמת גימור של מחלקת עסקים.
ברזיל: מטוס איירבאס A319  הוא המטוס הרשמי העיקרי של נשיא ברזיל, משנת ייצור 2005 המתאים ל-39 נוסעים ברמת גימור של מחלקת עסקים. עם זאת עבור טיסות ארוכות, חוכרת המדינה את מטוס בואינג 767 הדומה לכנף ציון.