נתניהו נאם בוושינגטון – וגלי ההדף הורגשו מיד בארץ: נאומו של ראש הממשלה בקונגרס אמש הוביל לשיח החיובי ביותר כלפיו ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט מאז תחילת המלחמה. כך עולה מניתוח מיוחד שערכה עבור מעריב חברת המודיעין העסקי באזילה.

הנתונים – שנאספו אמש בזמן הנאום ומיד לאחריו וכן הבוקר – מנתחים את רמות ותוכן השיח אודות נתניהו, ומהתמונה שעולה שיקללו מומחי באזילה את "מדד האהדה", שמנטר את כלל הסנטימנט הציבורי. הציונים במדד נעים בסולם שבין פלוס 10, שמשמעותו שיח חיובי אודות הפוליטיקאי הנבחן באופן מוחלט; 0 שמשמעותו שיח מאוזן; ומינוס 10, שמצביע על שיח שלילי באופן מוחלט.

אמש הסנטימנט שנמדד כלפי נתניהו היה חיובי באופק מובהק – וזאת לראשונה מאז הטבח בדרום ב-7.10. במהלך המלחמה השיח על נתניהו נוטה להיות נרחב מאוד, אמוציונלי מאוד ולרוב שלילי בצורה בולטת. לשעות בודדות, הנאום הצליח להפוך את המגמה ארוכת הטווח. לראשונה הציון המשוקלל עמד על ציון של פלוס 2.8 – כך שניתן לומר כי הסנטימנט החיובי "השתלט" על השיח, והשיח השלילי שבימים רגילים בולט יותר משמעותית נדחק לפינה.

נפח השיח שנותר היה גדול במיוחד ועמד על מעל 930 אלף אינטראקציות, כאשר 44% מהן אופיינו כחיוביות כלפי נתניהו, 26% כמאוזנות ורק 28% כשליליות כלפיו. מרבית השיח החיובי מגיע מקהל שמראש מאופיין כתומך בנתניהו, אולם אמש ניתן היה לאתר גם תגובות חיובית רבות מגולשים שהעידו על עצמם שהם אינם מתומכיו. אנשים אלו שיבחו את הנאום כ"רהוט", "הולם" ו"מכבד את המדינה" בצד ציון ברור שככלל הם מתנגדים לממשלה הנוכחית.

בין הדוגמאות לשיח החיובי שנמדד אמש, ניתן למצוא הודעות חוזרות כגון: "כל הכבוד לראש הממשלה נאום מרגש"; "הנאום ייכתב בהיסטוריה של הקונגרס"; "אי אפשר להאשים אותי באהבת נתניהו, אבל היה נאום חשוב"; "אין ולא היה מנהיג כזה בעולם"; "לא תומכת בו ולא מסכימה איתו והוא צריך ללכת, אבל אי אפשר לקחת ממנו שהוא נואם מעולה"; "לא משנה מה דעתכם הפוליטית, הנאום היה גאווה לכל ישראלי ויהודי" ועוד.

נתניהו הוא הנואם מספר 1 בעולם ובפער, אבל יש משהו שהוא שכח בנאום | בן כספית

בצד זאת, בשעות המיידיות לאחר הנאום נצפה גם היקף שיח שלילי משמעותי מצד תומכי הממשלה נגד מתנגדיה. בין היתר הודעות שחזרו לעצמן כדוגמא לשיח זה: "שמישהו יבדוק אם לתקשורת השמאל יש דופק"; "הכתבים אוכלים את הלב"; "השמאל בטח נחנק עכשיו"; "כבוד גדול כת קפלן, גשו לבית המרקחת וקחו מרמורון" ועוד.

עם זאת, הנתונים מראים שכלל לא בטוח שנתניהו יוכל להמשיך ולשמוח לאורך זמן, וכי ייתכן שההשפעה החיובית והדרמטית של הנאום על הסנטימנט כלפיו עלולה להתגלות כקצרת טווח. ככל שחלפו השעות, מומחי באזילה איתרו ירידה משמעותית בשיח החיובי וחזרה לדפוס המוכר בחודשים האחרונים של התגברות הביקורת כלפי נתניהו. 

השיח השלילי הבוקר נבע בראש ובראשונה מגולשים הטוענים כי גם נאום מוצלח לא משחרר את נתניהו אותו מאחריות לטבח, להמשך המלחמה, ולכך שעדיין לא נחתמה עסקת חטופים. הגולשים המתנגדים לו רואים בו "שקרן", "צבוע" ו"פוליטיקאי שאכפת לו רק מהאינטרסים של עצמו".

כמו כן נוטרה אכזבה גדולה מצד גולשים שציפו לבשורה בנוגע לעסקה עם חמאס ותחושת ייאוש וחוסר תקווה לקראת סיום המלחמה, החזרת החטופים והשבת השקט לצפון. נראו גם תגובות שליליות ואפילו הומוריסטיות על הנוכחות הבולטת של שרה נתניהו, תוך השמעת ביקורת משמעותית שאשת ראש הממשלה "מנותקת" ו"נדחפת".

בין הדוגמאות לשיח שלילי שנוטרו הבוקר: "זה לא ייאמן שאדם שהביא למותם של כמעט 2,000 אנשים מקבל כאלו תשואות"; "עם כל הכבוד למחיאות הכפיים בקונגרס, מחיאות הכפיים הכי חשובות צריכות להישמע בישראל כאשר החטופים יחזרו"; "הגברת בכתום שוב מנצלת את מעמדה"; "תמצית הנאום היא שוב אני ואני ואני"; "בישראל הנאום הזה לא עובד לו, אף אחד לא מאמין לו" ועוד.

חברת באזילה מנטרת באמצעות כלים מתקדמים את השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט המרכזיים בישראל. ניתוח נתוני השיח עשוי להצביע על שינויי עמדות בציבור בשלב מוקדם, ייתכן לפני שהן מקבלות ביטוי באמצעים נוספים דוגמת מחקרי שאלה מסורתיים וסקרים מבוססי שאלון.